Prioritățile Lugojului, orașul muzicii (1)

Propunem acordarea titlului de Cetățean de Onoare
pianistului lugojean Paul DAN,
venerabilul maestru
de la Facultatea de Muzică din Mannheim

În urmă cu aproape cinci ani, propuneam, în scris, Primăriei și Consiliului Municipal Lugoj, acordarea titlului de Cetățean de Onoare profesorului și pianistului-concertist Paul DAN, profesor de pian și muzică de cameră la Staatlichen Hochschule für Musik und darstellende Kunst din Mannheim.

Cu excepția înmânării unei adrese prin care mi se confirma, pe un ton condescendent-protocolar, înregistrarea cererii, nu s-a întreprins nimic în acest sens. Am reluat, deși fără prea multe speranțe (date fiind experiențele anterioare), legitima noastră preocupare, de data aceasta în mod public, întîmpinând, din nefericire, aceeași opacitate, suficiență și impasibilitate în fața importantelor demersuri pentru destinul urbei noastre.

După refuzul reluării Concursului Internațional de Canto „Traian Grozăvescuˮ, un unicat european, care sporise faima citadelei de pe malurile Timișului, a urmat o propunere, adresată de subsemnatul forului care tutelează administrația locală, privind cinstirea pianistei Clara Peia, o providențială muziciană a Lugojului, solistă a Orchestrei Societății Filarmonice lugojene (O tempora!), profesoară prin mâinile căreia au trecut sute de lugojeni, prin acordarea unei diplome de onoare post-mortem.

Diploma ar fi urmat să fie înmânată maestrei Vanda Albotă, nepoata Clarei Peia, magistru, la acea dată, la Universitatea din Berlin. Vanda Albotă, o pianistă cu un impresionant palmares internațional, care urma să prezideze juriul Concursului Internațional de Interpretare Pianistică ce purta numele bunicii sale (câte piedici nu ni s-au pus în organizarea mai multor ediții ale competiției!), merita, la rândul său, însemnele simbolice ale aprecierii reprezentanților Primăriei.

Răspunsul celor ce dețineau pâinea și cuțitul în administrația locală a fost dezarmant: cele două pianiste nu ar fi importante, nemeritând atenția celor cu vipușcă, cocoțați pe piedestalurile unor posturi și funcții care le depășeau competențele. O gândire tipică pentru personajele postdecembriste care și-au ros nădragii, fără folos pentru cetățeni, pe moile fotolii din birourile unor instituții cu atribuții decizionale.

În 2008, respingerea acordării titlului de Cetățean de Onoare genialului compozitor lugojean György Kurtág, cel mai titrat creator român contemporan (nu se atinsese, potrivit regulamentului, pragul de două treimi din numărul consilierilor care ar fi trebuit să agreeze onoranta propunere), a generat sensibilități și reacții negative în mai multe centre culturale europene.

Oameni de cultură din Occident, dar și din Israel se întrebaseră, contrariați, dacă e posibil ca la Lugoj, un oraș cu o recunoscută și îndelung exersată vocație europeană, să se manifeste asemenea anacronice, vetuste sincope, cu atât mai mult cu cât era vorba de un fiu al vechii comunități evreiești lugojene. Aceleași sincope, resimțite dureros de locuitorii onești ai Lugojului, s-au petrecut în cazul altor personalități, privite, la început, de către unii dintre aleși, cu neîncredere: Silviu Oravitzan, Florin Paul și Dana Paul Giovaninetti.

Acum, în ceasul al doisprezecelea, așteptăm o firească inițiativă din partea Primăriei, a Comisiei de Cultură a administrației locale, care să onoreze eclatanta carieră artistică a lui Paul DAN, provenit din aceeași mare familie care i-a dăruit muzicii bănățene și naționale pe Oszkár Kálmán (bas-bariton, fost solist la Opera Regală din Budapesta, interpret preferat al lui Béla Bartók, deținătorul rolului principal la premiera, în 1918, cu opera Castelul Prințului Barbă-Albastră), Géza Czitrom (tenor-spinto la Templul Deportaților și Opera Maghiară din Cluj-Napoca), Carol Neumann (tenor la Wiener Volksoper), Ernest Földvári-Páldi (pianist-concertist și dirijor la Opera Maghiară din Cluj-Napoca și Israel National Opera din Tel Aviv), Tobias Schwager (profesor și dirijor la Conservatorul de Muzică din Cluj-Napoca, respectiv Filarmonica de Stat din Botoșani) ș.a.

Maestrul Paul DAN, născut în cetatea lui Ioan Vidu în anul 1944, este un artist cu o certificată reputaţie internaţională, o mândrie a oraşului nostru. A dobândit primele cunoştinţe pianistice prin stăruinţa unchiului său, Imre Dan, şi cu aportul lui Iosif Willer, personalitate providențială a Lugojului cultural.

Şi-a continuat studiile la Liceul de Muzică din Timişoara, cu Ella Philip, apoi la conservatoarele de muzică din Cluj şi Bucureşti, cu Gheorghe Halmoş, respectiv Florica Musicescu. În 1968, după absolvirea Conservatorului de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, a participat cu succes la Concursul Internaţional de Pian „Johann Sebastian Bach” de la Leipzig, în urma căruia a obţinut o bursă de studii (DAAD) la Facultatea de Muzică din München, finalizată printr-un masterat cu maestrul Hugo Steurer.

În timpul studiilor (1966-1968) i s-a acordat o bursă „George Enescu”, iar în anul 1970 i s-a atribuit, la München, Premiul „Pfitzner”. În perioada 1973-1975 a predat pianul la Academia de Muzică „Musashino” din Tokio. În anul 1974 a interpretat, împreună cu New Japan Philarmonics, Concertul nr. 5 („Imperialul”) de Beethoven, pe un stadion, în prezenţa a 20.000 de spectatori, sub bagheta maestrului Yamada, de la Radio-Televiziunea japoneză.

A reprezentat arta interpretativă europeană, ca reputat ambasador cultural, în Asia şi Africa, concertând în China, Taiwan, India, Thailanda, Afganistan, Africa de Sud şi Iran. Din anul 1978 este profesor de pian şi muzică de cameră la prestigiosul for al învăţământului superior artistic german, Staatlichen Hochschule für Musik und darstellende Kunst din Mannheim.

A concertat în compania unor renumite orchestre simfonice: Wiener Symphoniker, Stuttgarter Symphoniker, Nationaltheater Mannheim, Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, New Japan Philharmonics, Tokyo Symphony Orchestra şi Tokyo Metropolitan Orchestra, sub baghetele dirijorale ale unor mari maeştri: Bruno Weil, Wolf-Dieter Hauschild, Wolfgang Rennert, Jan Koetsier, Hubert Soudant, Sergio Sossi, Gabor Ötvös, Kurt Wöss, Tadaaki Odaka şi Kazuo Yamada.

Interpretările sale au fost difuzate de Rundfunkanstalten, ORF Wien, ORF Innsbruck, Radio France, NHK Tokyo, BBC London, Rundfunkanstalten Basel şi Zürich. A realizat înregistrări de referinţă cu Toshiba „EMI” Records Tokyo, CBS „Ondine” London, Aulos Connaisseur şi Ambitus.

Începând cu ediţia a III-a a Concursului Internaţional de Interpretare Pianistică „Clara Peia”, Lugoj – 2015, maestrul Paul DAN a instituit un important premiu, care-i poartă numele, prin care răsplăteşte excelenţa artistică din oraşul său natal, hăruit cu o unică vocaţie muzicală.

Prof. dr. Constantin-T. STAN,
membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România


Descoperă mai multe la Actualitatea Online

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.