Guvernul a stabilit ce date vor fi înscrise pe cartea electronică de identitate

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

„Noua carte de identitate electronică, pe care cetățenii români o vor putea solicita începând cu luna august, va avea dimensiuni reduse faţă de actualul document și va conține elemente de securitate care vor asigura posesorilor garanția că identitatea nu le poate fi furată, iar instituțiilor publice sau private certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe acest document”, a declarat miercuri Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne.

Guvernul a adoptat miercuri o Hotărâre de Guvern care stabilește printre altele forma și conținutul cărții electronice de identitate, a cărții de identitate simplă, precum și a cărții de identitate provizorie ce vor fi emise în sistem informatizat de la data asigurării infrastructurii tehnice necesare.

Potrivit proiectului de HG, cartea de identitate se va emite în sistem informatizat, va fi de tip cartelă, tipărită pe o singură faţă, cu dimensiunile (lungimea – 105 mm; lăţimea – 74 mm și grosimea – 0,7 mm) şi va cuprinde următoarele elemente:

  • a) denumirea statului;
  • b) denumirea documentului;
  • c) seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din 6 cifre;
  • d) denumirea structurii emitente, respectiv a serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor sau, după caz, a Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date – denumirea abreviată, iniţialele judeţului, după caz, şi codul structurii emitente;
  • e) termenul de valabilitate;
  • f) fotografia titularului;
  • g) codul numeric personal;
  • h) numele de familie şi prenumele;
  • i) cetăţenia;
  • j) locul naşterii;
  • k) sexul;
  • l) domiciliul.

1. Ce date va conține cartea electronică de identitate

Cartea electronică de identitate va conține informații înscrise cu privire la:

A. Față

  • a) denumirea statului emitent;
  • b) tipul documentului;
  • c) numele de familie;
  • d) prenumele;
  • e) genul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin);
  • f) cetățenia;
  • g) data nașterii;
  • h) codul numeric personal (C.N.P.);
  • i) numărul documentului;
  • j) data expirării valabilității;
  • k) semnătura olografă a titularului;
  • l) imaginea facială a titularului.

B. Verso

  • a) domiciliul;
  • b) data emiterii și autoritatea emitentă;
  • c) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ);
  • d) Zonă Cip.

Cartea electronică de identitate românească conține toate elementele de securitate obligatorii prevăzute de Regulamentul (UE) 2019/1157 al Parlamentului European și al Consiliului privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație.

Noul proiect de HG și Anexele publicate miercuri de Guvern nu oferă detalii despre datele care vor fi stocate pe cip, însă într-un proiect lansat în consultare publică anul trecut de MAI se menționa că cipul va conține:

  • datele din formatul tipărit, care se stabilesc prin norme metodologice. În prezent datele tipărite sunt: numele și prenumele, CNP-ul, cetățenia, locul nașterii, adresa de domiciliu, imaginea facială;
  • – un certificat digital pentru autentificare emis și înscris de Ministerul Afacerilor Interne;
  • – un certificat digital pentru semnătură electronică emis și înscris de Ministerul Afacerilor Interne şi, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea sunt definite de legislația în domeniu; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi impresiunile papilare a două degete.

Românii vor putea opta pentru cărți electronice de identitate începând cu vârsta de 12 ani, documente prevăzute cu un CIP pe care sunt stocate imaginea facială și două amprente digitale și cu care se pot autentifica în Platforma informatică din asigurările de sănătate, potrivit unui proiect scos în dezbatere publică în ianuarie 2020 de MAI.

Opțional, numai la solicitarea părinților sau reprezentanților legali, se va putea elibera o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului.

  • Dacă aleg o carte de identitate simplă, românii nu pot călători în străinătate în baza ei ca până acum.

Nu este clar din informațiile publicate acum de Guvern dacă pe cip vor fi stocate întocmai aceste date menționate anterior în proiectul MAI.

2. Ce date va conține cartea de identitate simplă

Cartea de identitate simplă conține date și informații, înscrise pe față și pe verso, astfel:

A. Față

  • a) denumirea statului emitent;
  • b) tipul documentului;
  • c) numele de familie
  • d) prenumele;
  • e) sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin);
  • f) cetățenia;
  • g) data nașterii;
  • h) codul numeric personal (C.N.P.);
  • i) numărul documentului;
  • j) data expirării valabilității;
  • k) semnătura olografă a titularului;
  • l) imaginea facială a titularului.

B. Verso

  • a) domiciliul;
  • b) data emiterii și autoritatea emitentă;
  • c) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ).

Cartea de identitate simplă are formatul ID1, de tip card.

3. Ce date va conține cartea de identitate provizorie

Cartea de identitate provizorie este un document cu denumirile rubricilor pretipărite, acestea fiind completate manual, cu majuscule, de personalul serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor sau, după caz, de personalul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.

Pe faţa documentului sunt pretipărite următoarele elemente:

  • a) denumirea statului;
  • b) denumirea documentului;
  • c) seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din 6 cifre.

Pe verso documentul conţine spaţiul destinat aplicării fotografiei titularului, precum şi următoarele elemente:

  • a) codul numeric personal;
  • b) numele de familie şi prenumele;
  • c) cetăţenia;
  • d) locul naşterii;
  • f) domiciliul
  • g) abrevierea denumirii serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor emitent sau, după caz, a Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date;
  • h) termenul de valabilitate;
  • i) motivul eliberării;
  • j) seria, compusă din două litere, şi numărul, compus din 6 cifre;
  • k) numele şi funcţia persoanei care completează cartea de identitate provizorie;
  • l) semnătura şefului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor emitent sau, după caz, a directorului Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.

Ministrul Bode: Românii vor putea solicita cartea de identitate electronică începând cu luna august

La finalul ședinței de Guvern de miercuri, 10 martie, Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne a spus că noua carte electronică va putea fi solicitată din luna august.

  • „În ședința Executivului care a avut loc astăzi a fost adoptată Hotărârea de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, precum și pentru stabilirea formei și conținutului actelor de identitate, ale dovezii de reședință și ale cărții de imobil.
  • Este, practic, etapa finală a procesului de modernizare și de aliniere la standardele europene a documentelor de identitate românești atât în ceea ce privește dimensiunea acestora, cât și privitor la datele personale.
  • Noua carte de identitate electronică, pe care cetățenii români o vor putea solicita începând cu luna august, va avea dimensiuni reduse faţă de actualul document și va conține elemente de securitate care vor asigura posesorilor garanția că identitatea nu le poate fi furată, iar instituțiilor publice sau private certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe acest document.
  • În plus, prin actul normativ aprobat este prevăzută și simplificarea modalității de obținere a acestor documente, astfel că, dacă autoritatea publică deține deja anumite informații necesare soluționării cererii cetățeanului, acesta nu mai trebuie să prezinte documente doveditoare. (..), a declarat miercuri pe Facebook ministrul Lucian Bode.
Despre admin 6584 de articole
Nicolae Silade, poet și jurnalist

1 comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.