Giganticul canal din Banat, construit acum două secole, este de zece ori mai mare decât Canalul Dunăre-Marea Neagră

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

Nicolae SILADE

Am aflat recent, bântuind pe Internet, că în Banat există un canal gigantic, construit acum două secole, care este de zece ori mai mare decât Canalul Dunăre-Marea Neagră. Cu acordul dlui Petre Irimuș, de la publicația timisoarastiri.ro, îl reproducem aici pentru cititorii noștri.

„Cine nu a auzit de Canalul Dunăre-Marea Neagră? Măreața realizare a epocii socialiste, rezultat al unui gigantic șantier, loc de supliciu pentru mulți dintre indezirabilii regimului totalitar, dar și un proiect cu un preț exorbitant, al cărui eficiență economică este contestată.

Canalul românesc este un sistem compus din două canale, în lungime totală de 95,6 km, cel principal, între Cernavodă și Constanța în lungime de 64,4 km, și ramura de nord a sistemului, Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari, în lungime de 31,2 km.

Mult mai puțin cunoscut la noi este un alt sistem de canale, unul uriaș, care acoperă sudul Banatului istoric (în prezent cea mai mare parte pe teritoriul Republicii Serbia), o realizare inginerească unică, construită acum două secole, în cadrul Imperiului Austriac și, apoi, pe vremea împăratului Franz Iozef, în monarhia Austro-Ungară.

Este vorba despre Canalul Dunăre-Tisa-Dunăre (DTD), de fapt un gigantic sistem de navigație, regularizare hidrotehnică, resursă pentru irigații, evacuare a apelor uzate, turism, pescuit, vânătoare.

Lungimea totală a canalelor principale este de 929 de kilometri (comparativ cu cei 95 de kilometri ai Canalului Dunăre – Marea Neagră, rețeaua principală a sistemului cuprinzând 180 de poduri (inclusiv feroviare), 51 de elemente tehnice – 24 de ecluze, 16 stăvilare, cinci ecluze de siguranță, șase stații de pompare.

Una dintre cele mai importante structuri din sistemul Canalului Dunăre-Tisa-Dunăre este barajul de pe Tisa de la Novi Becej, care asigură regularizarea apelor pentru irigații pe o suprafață de 3.000 de kilometri pătrați.

Bazinul hidrografic acoperit de sistemul Canalului Dunăre-Tisa-Dunăre este unul imens, de 12700 de kilometri pătrați (în comparație cu 1031 de kilometri pătrați al Canalului Dunăre Marea Neagră)

Necesitatea amenajării unui sistem de canale în Banat a apărut imediat după expansiunea austriacă în regiune, în secolul 18, sistemul oferind nu doar posibilitatea asanării terenurilor mlăștinoase și prevenirii indundațiilor, dar și o cale de transport importantă, canalul scurtând cu 227 de kilometri ruta navigabilă dunăreană.

Construcția sistemului Canalului Dunăre-Tisa-Dunăre a început la mijocul secolului al 18 și a înregistrat cele mai spectaculoase soluții și realizări tehnice un secol mai târziu, pe vremea împăratului Franz Iozef. Canalul Bega care traversează Timișoara face parte din sistemul Canalului Dunăre-Tisa-Dunăre”.

(sursa: timisoarastiri.ro)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.