Efectele cafelei asupra corpului și minții

Sursa foto: https://www.piqsels.com/en/public-domain-photo-sipqd
Share Button

Cafeaua este una dintre cele mai îndrăgite băuturi, la nivel mondial, consumul acesteia ajungând să crească, semnificativ, în ultimele decenii. Mai mult de 55% dintre americani consumă, în medie, în mod constant, 3 cafele pe zi, fiind însă depășiți de către europenii din țările nordice.

Fie că savurezi un espresso sau un cappuccino cu spumă de lapte, decorată cu cele mai inspirate modele, dacă te numeri printre amatorii de cafea probabil că nu o faci doar din cauza gustului sau a dorinței de socializare ci și datorită efectelor simțite de la primele înghițituri.

Iată câteva din efectele cafelei asupra noastră:

Cafeaua te ajută să fii mai atent și mai concentrat

Majoritatea consumatorilor de cafea o aleg pentru că „trezește” simțurile, mărește nivelul de energie, timpii de reacție și, în general, duce la o mai bună funcționare a creierului. Deși poate avea ca efect și o creștere ușoară a presiunii sangvine, acest lucru se manifestă prin mărirea capacității de concentrare, a atenției, vigilenței și a unui flux mai rapid de idei. Toate se datorează alcaloidului din licoarea aromată: cafeina.

Ajută la o stare psihică mai bună 

Senzația plăcută, de bucurie, pe care o simțim atunci când bem o ceașcă de cafea se datorează cafeinei, care stimulează secreția de endorfine din organism.  Asemenea neurotransmițătorilor (substanțele produse de creier cu rol de a suprima durerea de orice fel, ca serotonina din ciocolată sau anumite medicamente pentru dureri de cap), și endorfinele eliberate în organism atunci cand bem cafea au efect analgezic, făcându-ne să ne simțim mai bine.

Te ajută să slăbești

Dacă ești supraponderal, un consum frecvent de cafeaua te ajută să slăbești cu până la 10% din masa corporală, iar dacă ești normoponderal, acest procent poate ajunge până la 29%. Cu toate că, pentru băutorii de „cursă lungă”, efectul ar putea fi mai scăzut, cafeaua crește rata metabolismului, ajutându-ne să slăbim mai ușor.

Îmbunătățește performanțele fizice

În timp ce ajută la slăbire, prin faptul că duce la arderea mai rapidă a grăsimilor, consumul de cafea modifică și nivelul de adrenalină din organism, prin eliberarea de acizi grași și transformarea lor în energie. Nu e de mirare, deci, că prin consum de cafea ne îmbunătățim performanțele fizice. Totuși, nu bea cafea în ce faci sport, ci, cu minim o jumătate de oră, înainte sau după terminarea antrenamentelor.

Cafeaua conține cel mai ridicat nivel de antioxidanți

Cafeaua se situează pe primul loc în privința nivelului de antioxidanți pe care îl conține, cel puțin în rândul din rândul alimentelor consumatorului occidental. Conform unui studiu publicat în The Journal of Nutrition, cafeaua depășește, în acest sens, fructele, ceaiul, vinul sau legumele, având cel mai mare procent de antioxidanți (24%) în raport cu acestea.

Conține nutrienți esențiali pentru sănătate

Deși, în stare pură, boabele de cafea nu au aceleași caracteristici ca și produsul final, prin prăjire are loc eliberarea anumitor compuși benefici pentru sănătatea organismului nostru (prin așa numitele reacții Maillard).

Într-o singură ceașcă de cafea, vom regăsi importante surse de vitamine:

  • Vitamina B2 (riboflavină), necesară pentru buna funcționare a țesuturilor
  • Vitamina B3 (Magneziu și niacină), care menține un nivel optim de zahăr în sânge
  • Magneziu, fier, potasiu, Vitamina B5

Vitamina B5 este cea care descompune carbohidrații, proteinele și grăsimile din organism și le transforma în energie, de aceea, ne simțim în starea potrivită pentru sport sau activități fizice după o ceașcă de cafea.

Cafeaua previne apariția anumitor boli degenerative

Prin rolul său antioxidant, cafeaua reduce stresul oxidativ la nivel celular datorită anumitor componente bioactive ale sale. Consumul ei previne apariția unor boli precum Alzheimer, Parkinson sau demență, iar consumatorii au cu până la 60% șanse mai mici de a dezvolta aceste boli.

Protejează ficatul

Tot datorită antioxidanților, cafeaua previne boli cum sunt cele cronice de ficat, colon, ciroză hepatică sau diabet zaharat de tip 2. Studiile au arătat că un consum moderat de cafea, de circa 4 cești pe zi, poate proteja ficatul, iar, pe termen lung, ajută organismul să scadă cu până la 80% riscul de a dezvolta ciroze.

Trăiești mai mult dacă bei, regulat, cafea

Conform unor studii de durată, pe pacienți cu vârste între 50 și 71 de ani, băutorii de 4-5 cești cu cafea pe zi au șanse să trăiască mai mult, comparativ cu cei persoanele care nu au acest obicei. În plus, probabilitatea de a preveni o moarte prematură e cu circa 20% mai mare la bărbați și cu 26%, în cazul femeilor.

Risc mai mic de boli cardiovasculare

Dacă pentru o persoană cu probleme cardiace nu este indicat consumul de cafea, mai ales în exces, nu există, totuși, studii care să arate că lichidul maroniu și aromat ar crește riscul de boli cardiovasculare. Din contră, pentru un organism sănătos și în cazul unui consum regulat, există un risc, ușor mai scăzut, de atac cerebral față de cei care nu beau cafea.

Excesul nu e bun

La fel ca în cazul consumului oricărui preparat, nici excesul de cafea nu produce efecte benefice. În cantitate prea mare, aromata băutură poate da stări de anxietate, iritabilitate, dureri de cap sau senzația de rău la stomac.

Persoanele cu probleme digestive, dar nu numai acestea, trebuie să evite consumul pe stomacul gol fiindcă băutura irită mucoasa gastrică iar, pe termen lung, acest lucru poate cauza ulcere sau chiar cancer gastric.

Dacă te numeri printre cei care știu să aprecieze o ceașcă bună de cafea, ai grijă să o bei cu moderație, pentru a te bucura de toate efectele ei benefice asupra corpului și a minții.

Iar, dacă, ocazional, ai parte de mici neplăceri, cum sunt petele de cafea pe ținuta preferată, nu-ți face griji. Există soluții și pentru asta.

301

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.