Despre cultură și evaluatorii culturali

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

În ultimii doi ani, Lugojul a fost un adevărat „El Dorado” pentru zona privată culturală. Am trăit cu impresia că doar cei care nu au vrut, nu au primit bani. A, și cei din zona instituționalizată a culturii, dar asta este o altă poveste. Nu zic că e un lucru rău, este și asta o formă de politică culturală.

Nu o să critic modul în care administrația actuală a orașului a înțeles să „reformeze” instituțiile de cultură lugojene. Am fost intrigat (și încă sunt!) de modul cum au fost „gândite” aceste finanțări culturale. Trebuie și să recunosc că, în acești ani, Primăria a oferit mediului privat cultural mai mulți bani decât s-au oferit în ultimii 30!

Da, este adevărat! Și asta chiar ar fi de lăudat, dacă acești bani (în marea lor parte) ar fi fost investiți în culturalizarea orașului și nu, în numele culturii, doar risipiți…

Conform legii, după ce o Primărie anunță suma de bani pe care este dispusă să o cheltuiască pentru proiectele culturale private, trebuie constituită o comisie care hotărește cui să îi fie atribuiți acești bani.

Tot conform legii, din această această comisie ar trebui să facă parte, pe lângă membrii din administrație și politicieni, și „ceva” evaluatori în domeniul culturii. Ceea ce, la noi, la Lugoj, au cam lipsit cu desăvârșire…

Ce înseamnă un evaluator în cultură? Simplu, definiția o găsim chiar în legea pe care cei de la Primărie ar fi trebuit să o cunoască, atunci când s-au apucat să deschidă „băierile pungii” și să finanțeze din banii publici:

„Evaluator:
specialist în domeniul sau domeniile pentru care și-a depus candidatura,
cu o experiență mai mare de 3 ani,
care a implementat și/sau evaluat proiecte și/sau programe culturale cu fonduri nerambursabile,
capabil să-și îndeplinească mandatul cu imparțialitate, obiectivitate și corectitudine
și care nu se află în conflict de interese”

Întâmplător (sau nu) am aflat cine au fost cei pe care Primăria Lugoj i-a ridicat la acest statut de „evaluatori” culturali. Nu dau nume, dar pot spune cu mâna pe inimă că nici unul dintre ei nu s-a încadrat în cerințele legale.

Așa cum am spus la început, apreciez faptul că s-au acordat sume importante pentru proiectele culturale private, dar este inadmisibil cum au fost cheltuite.

Sume imense au fost alocate pentru manifestări culturale de o ținută îndoielnică, care au adus mai mult prejudicii actului cultural, decât avantaje.

Au fost acțiuni care, din cauza modului cum au fost organizate, chiar dacă au fost de înaltă ținută artistică, au fost super „rateuri”.

Cu un public lugojean destul de compact și puțin numeros, chiar e greu să ai spectatori la două manifestări organizate în aceeași săptămână.

Cu toate acestea, „specialiștii” comisiei acceptați de Primărie au decis să finanțeze și 4 sau 5… Au fost acceptate pentru finanțare chiar 3 manifestări în aceeași zi! Repet, toate finanțate de către Primărie.

Este vorba, până la urmă, de banul public! Cine răspunde pentru cheltuirea, în acest mod, a acestor bani?

Ok, am înțeles (sau nu?), Primăria a renunțat să mai finanțeze Festivalurile Internaționale de tradiție, organizate de către instituțiile de cultură lugojene ( pe care se tot chinuie să le desființeze…), dar măcar alternativa oferită să fie una gândită de adevărați specialiști.

În momentul în care arunci cu bani (și încă foarte mulți) pe acțiuni de un nivel cultural îndoielnic sau permiți organizarea manifestărilor de ținută într-un mod haotic, da, este o problemă!

Dragi administratori ai banului public, dacă tot ați decis să „reformați” zona culturală lugojeană, încercați să o faceți și eficient. Sunt convins că, dacă ați fi apelat la adevărați specialiști în domeniul cultural, altfel ar fi arătat această „zonă” culturală lugojeană.

Nu ar fi existat „manifestări” culturale îndoielnice, iar acțiunile culturale care într-adevăr și-au meritat banii publici ar fi fost mai atent organizate.

Știu, politic sună bine când se declară: „am alocat x lei pentru manifestări culturale”, dar asta nu înseamnă că acești bani au fost cheltuiți eficient! La urma urmei, aceasta ar trebui să fie menirea unei administrații locale!

     Augustin BERCEAN

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.