Care sunt actele succesiunii

În caz de deces, Codul civil reglementează ordinea în care se gestionează succesiunea între moștenitorii defunctului. Este o procedură distinctă în care proprietatea este împărțită între toți moștenitorii.

Deoarece un moștenitor este definit ca fiind copilul natural sau soțul/soția defunctului, proprietatea trece la aceștia. Copilul nenăscut este, de asemenea, considerat moștenitor. În cazul în care nu există moștenitori legali/testamentari sau naturali, un drept succesoral este transmis soțului/soției. În același timp, moștenitorii cu același grad de rudenie primesc cote egale din succesiune. Pe de altă parte, legea prevede că proprietatea revine statului dacă nu există un soț sau o soție, descendenți sau alte rude.

Care sunt documentele necesare pentru deschiderea procedurii de succesiune?

Pentru a solicita deschiderea succesiunii, ai nevoie de următoarele acte în original:

  • Certificatul de deces.
  • Actele de identitate ale tuturor moștenitorilor.
  • Certificatele de naștere și de căsătorie ale moștenitorilor.
  • Hotărârile judecătorești sau certificatele de divorț ale moștenitorilor, acolo unde este cazul.
  • Certificatul de naștere și de căsătorie al soțului în viață/certificatul de deces al soțului/sentința ori certificatul de divorț, acolo unde este cazul.
  • Adeverința de schimbare a numelui pe cale administrativă, acolo unde este cazul.
  • Declarațiile de opțiune succesorală, după caz.
  • Testamentul, dacă acesta există.
  • Procura în formă autentică a persoanelor împuternicite să îi reprezinte pe moștenitori la succesiune, dacă aceștia nu pot fi prezenți în persoană.

Următoarele documente trebuie prezentate în original pentru a dovedi proprietatea bunurilor care aparțin defunctului și care fac parte din succesiune:

  • Actele de proprietate: contracte de vânzare – cumpărare, contracte de donație, contracte de schimb, acte de dare în plată, certificatele de moștenitor, hotărârile judecătorești și altele, în funcție de caz.
  • Certificatul de atestare fiscală în cazul bunurilor precum mașini, imobile și alte posesiuni ce intră la masa succesorală. Certificatul se eliberează de către organul fiscal competent al Primăriei din raza ultimului domiciliu al persoanei decedate sau de la locul imobilului; documentul are o valabilitate de doar 30 de zile de la data la care este eliberat.
  • Documentul de intabulare, planul de amplasament și releveu în cazul imobilelor ce sunt intabulate în cartea funciară.
  • Actul de concesiune al locului de veci și adeverința eliberată de către administrația cimitirului în care se află amplasat locul, dacă este cazul.
  • Titlurile la ordin sau la purtător/certificate de acționar/carnetele C.E.C și altele.
  • Extrasele de cont(uri).

Colectarea tuturor documentelor legate de drepturi mostenitor este anevoioasă și costisitoare. Scapă de bătăile de cap și apelează la un terț ca să primești rapid contravaloarea moștenirii corectă!

Urmărește-ne pe Telegram și Google News

Fii primul care își dă cu părerea!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.