
Constantin-T. STAN
Praznicul Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, fost episcop al Râmnicului, cărturar care a slujit cu devotament slova scrisă românească, a prilejuit un select concert-omagiu (27 septembrie a.c.), susținut de Corul „Euphonia” al Filarmonicii „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea, sub bagheta maestrului Marian Cristi Stroe. Rod al cercetării dirijorului vâlcean, deopotrivă un acribios muzicolog, care a reconstituit partitura Liturghiei solemne în Fa major pentru cor mixt de Sabin Drăgoi în urma recuperării știmelor (opusul a fost interpretat în primă audiție la Timișoara în 1937), publicului meloman din Râmnicu Vâlcea i-a fost dăruit, în premieră, prețiosul opus, reprezentativ pentru muzica liturgică românească. Cu o gestică parcimonioasă, dar expresivă, precisă și plastică, dirijorul vâlcean a reușit să redea parfumul și specificul ecleziastic ortodox, construind cu performantul său ansamblu sonorități de o opulentă și rafinată varietate dinamică.
Invitați de onoare la celebrarea fostului ierarh: Alina Pârvulescu, secretar general al Asociației Naționale Corale din România, Nicolae-Florin Șincari, dirijorul Corului „Doina Banatului” al Parohiei Ortodoxe Române Timișoara-Iosefin, și subsemnatul, membru al UCMR. După concert a fost prezentat volumul Eternul feminin. Particularități stilistice în creația vocală a lui Nicolae Coman, semnat de Constantin-T. Stan, cu un cuvânt-înainte de Valentina Sandu-Dediu, lansat în 2019, în aula UCMR, cu prilejul celei de-a XXIX-a ediții a Săptămânii Internaționale a Muzicii Noi.
*
Un eveniment inedit (29 septembrie a.c.) a înnobilat viața culturală lugojeană: concertul corurilor de copii ale Academiei de Arte „Lugoj Clasic”, proiect (finanțat din bugetul municipiului Lugoj) inițiat de mezzosoprana Aura Twarowska și pus în practică de Claudia Crețiu, o maestră a artei dirijorale formată la școala „Madrigalului” sub îndrumarea maestrului Marin Constantin. Publicul meloman lugojean, receptiv și entuziast, a trăit revelația unui concert de excepție, susținut de două coruri alcătuite pe criterii de vârstă: preșcolari (a fost prezentă și o fetiță care nu împlinise trei ani!) și elevi din ciclul primar, iar în cealaltă corală, școlari gimnaziali și liceali. În contextul unui evident regres al muzicii corale (pe fondul unei curricule gimnaziale din care a fost eliminat, cu ani în urmă, ansamblul coral ca disciplină), concertul a exprimat potențialul artistic al unei generații căreia i se pot deschide promițătoare perspective.
Programul, conceput și structurat într-o manieră cu virtuți regizorale, precedat de un prolog în care ansamblul micilor coriști și-a făcut apariția pe scena Sălii de Marmură a Universității Europene „Drăgan” în acordurile unui antrenant dialog muzical cu mezzosoprana lugojeană, a cuprins secvențe din coloanele sonore ale unor filme (The Sound of Music, The Rain Song), dar și antrenante sonorități de tango (Libertango de Astor Piazzolla). Dincolo de surprinzătoarea omogenitate timbrală, expresivitatea interpretării și acuratețea intonațională, am sesizat preocuparea pentru gestică, ingenuu limbaj al trupului, ce a însoțit adecvat expresia sonoră. Intervențiile solistice ale Aurei Twarowska, acompaniamentele susținute de pianistul Eusebiu-Thomas Florea și trompetistul Fabio Milazzo au avut darul să sublimeze o atmosferă complexă și elevată, răsplătită cu ovații. Am trăit sentimentul plenar al unui nou început în viața corală locală, un impuls atât de necesar pentru revitalizarea vechilor tradiții în orașul muzicii, cetatea lui Ioan Vidu.
Ne-am reamintit, cu acest prilej, de diligențele lui Vidu în fruntea vechii Reuniuni Române de Cântări și Muzică, cea mai veche corală urbană românească, și cursurile de muzică vocală, destinate dirijorilor de cor. La iniţiativa Protoprezbiteratului Ortodox Român din Lugoj, sub directa oblăduire a protoiereului George Popovici (personalitate cu mare deschidere culturală, publicist şi istoric, membru corespondent al Academiei Române), au fost organizate, între 1893 și 1912, cursuri de muzică vocală (cunoscute în epocă şi sub numele de „cursuri de muzică şi note”), adresate dirijorilor de cor din mediul rural (ţărani şi învăţători), dar şi tinerilor şcolari cu domiciliul în satele bănăţene şi ardelene. Cursanţii instruiţi de Ioan Vidu trebuiau să asimileze noţiuni teoretice elementare, dar şi practice, inclusiv însuşirea sau perfecţionarea cântului instrumental, la vioară, flaut sau armoniu.
*
„Case de muzicieni Timiș”, un inedit și generos proiect (finanțat de municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte) inițiat de Asociația „Opus”, manageriat de Monica Isăcescu-Lup, realizator de emisiuni la Radio România Muzical, a fost lansat, vineri, 30 septembrie a.c., în foaierul Operei Naționale Române din Timișoara, în primul antract al spectacolului cu Nunta lui Figaro. Autorii proiectului și-au propus identificarea și descrierea arhitecturală a unor case de muzicieni (arhitectura era privită de Goethe ca o muzică înghețată!), dar și a unor imobile și săli de concerte pe scenele cărora nume importante ale artei interpretative au evoluat de-a lungul timpului: Franz Liszt (1846), Johannes Brahms și Joseph Joachim (1879), Pablo Casals (1912), George Enescu (1921-1943), Béla Bartók (1906-1936). Sâmbătă, 1 octombrie 2022, în Sala Barocă a Muzeului Național de Artă Timișoara, am participat, alături de colegii din echipa proiectului (Monica Isăcescu-Lup, arh. Maja Bâldea și arh. Gabriela Pascu-Domokos), la un recital prin care s-a dorit reconstituirea concertelor și a repertoriilor susținute de Franz Liszt, Joseph Joachim și Johannes Brahms pe scena Sălii Baroce din Timișoara. Protagoniști: pianistul Mihai Ritivoiu, laureat al Concursului „George Enescu” în 2011 (Franz Liszt: Rapsodia ungară nr. 15, Marșul Rákóczi și Reminiscences de Norma), pianista Adriana Toacsen, profesoară la Universitatea Națională de Muzică București (Franz Schubert: Două Scherzouri D. 953), violonista Natalia Pancec, șef de partidă în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” din București (Camille Saint-Saëns: Introducere și Rondo capriccioso; Ludwig van Beethoven: Sonata nr. 8 în Sol major pentru pian și vioară). O seară excepțională cu interpreți cu impresionante cărți de vizită în comuniune cu un numeros și select public.
Descoperă mai multe la Actualitatea Online
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.
Lasă un răspuns