Băcănia lugojeană, un magazin alimentar nou-nouţ, cu produse tradiționale, direct de la producători

Urmărește-ne pe Telegram și Google News

Remus V. GIORGIONI

Băcănia lugojeană, un magazin alimentar nou-nouţ, răsărit în „buricul târgului” imediat după Sfânta Maria Mare

Surprinzându-ne chiar și pe noi, care crede(a)m că suntem ochii şi urechile târgului (ale dvs., publicul cititor), la începutul săptămânii în curs – luni, 16 august a.c., în cunoscuta zonă „Centrul Luca”, a apărut un nou magazin cu de toate. Dar să nu-l căutaţi în incintă – în curtea Centrului, repetând greşeala noastră, când am fost invitaţi la deschidere, ci în stânga intrării, a doua uşă.

La o întâlnire recentă petrecută chiar la redacţie cu colegul nostru Daniel Groza, jurnalistul profesionist binecunoscut lugojenilor, am putut afla „taina” noii băcănii lugojene: cum – şi cui – i-a venit ideea să deschidă un nou magazin în plină pandemie, când există atâtea altele, cum priveşti cu ochii, de jur împrejur.

Aflându-ne noi printre primii care au intrat pe uşa Băcăniei lugojene, ne-a întâmpinat (am remarcat mai întâi!) o imensă pâine de casă, din care se tăiaseră felii pentru servirea celor prezenţi, împreună cu un păhărel de iaurt. Şi – după model american, împrumutat şi de market-urile noastre, „mini” sau „super”: câte o mostră din produsele de carmangerie. Dar, în afară de aceasta (că ne-am numărat printre primii  vizitatori şi degustători), putem declara cu fruntea sus că reporterul ziarului nostru – un „băiat” mai copt – a fost şi printre primii cumpărători.

Nu cu mult timp în urmă, la începutul acestei veri, remarcam cu plăcere – anunţând cu surle şi trâmbite – un magazin similar la Reşiţa, „Biblioteca de afumături”, fără să ne treacă atunci prin gând că în scurt timp vom scrie despre un magazin similar la Lugoj. Dar acum, dacă stăm să ne gândim, remarcăm mai multe similitudini între cele două (care, în paranteză fie spus, au şi unii furnizori comuni, oameni şi produse de calitate. Nu?, când omul este de calitate şi ceea ce oferă e pe măsură). Ne referim înainte de toate la spaţiu, care la Reşiţa este puţin mai mare, dar asemănarea constă în atmosfera pe care o respiri când ai intrat înăuntru: amândouă sunt magazine mici, cochete şi elegante; ele pun la dispoziţia cumpărătorului produse asortate şi cam tot ce e nevoie de introdus într-un frigider încăpător, de orice generaţie.

Primul lucru care ne-a frapat pe noi la prima intrare în  Băcănia lugojeană a fost aranjamentul estetic din mijlocul magazinului: marfa (miere de stup polifloră, dulceţuri, zacuscă de toate felurile): marfa este aşezată pe nişte baloţi de paie, care par proaspăt aduşi din arie, de la „batoză” – maşina care recolta grâul pe vremuri: mai târziu a apărut un agregat mai complicat; colectiviştii îi ziceau comb(a)ină. Dar, când spuneam că ne-am numărat printre primii cumpărători, n-am făcut-o aşa, de amorul artei şi al reclamei.

Am cumpărat crenvurşti (două feluri), polonezi şi parizer, toate fiind produse din carne, iar astăzi (a doua zi, când scriem la acest articol) va trebui să mergem din nou… Asta fiindcă şi produsele şi preţurile sunt foarte bune, iar „dacă furnizorul nu le va schimba, o să le păstrăm şi noi multă vreme la fel, fiindcă am pus un minim adaos comercial” – ne asigură Claudiu, mâna dreaptă a şefului. În vitrina cu produse din carne am remarcat tot felul de bunătăţi… „Bunăciuni”, cum ar zice colegul nostru, poetul şi directorul Nicolae Silade, însă referindu-se la alte şunci, costiţe, ciolane afumate etc.; că dacă ar fi după noi, am zice tot cum am fost învăţaţi de mici: şonc, şfargă, cârnaţi; clisă – sau slană.

Totul la îndemână: „la botul mânzului”… 

Cel  deschis la Lugoj este primul magazin de produse tradiționale, aduse direct de la producătoii locali din zona de vest a țării. Dacă doriţi adresa aexactă, Băcănia lugojeană se află pe str. Nicolae Bălcescu nr. 9.

«Cum vedeţi, pe rafturile magazinului se găsesc produse din carne, făinoase, lactate, dulceţuri, murături, zacuscă. Avem aproape 400 de sortimente de produse în magazin, dar până la sfârșitul anului vrem să diversificăm și mai mult oferta și să aducem și mai multe sortimente. Peste 80 la sută dintre ele sunt produse tradiţionale, fabricate de mici producători, care respectă vechile reţete şi nu folosesc conservanți. Pe majoritatea producătorilor îi cunoaștem, am fost personal și am văzut locurile unde se fac aceste produse, pentru că am vrut să fim siguri că sunt de calitate. Noi vrem să vindem conţinut de calitate, nu să vindem etichete. Avem produse la care etichetele poate nu arată foarte bine, însă sunt foarte gustoase şi sănătoase», ne-a declarat dna Diana Fedeleş, administratorul magazinului

«În Băcănia Lugojeană puteţi să găsiţi carne şi mezeluri de la Recaş, pâine şi produse de panificaţie de la Chizătău, lapte şi lactate de la Bucovăţ şi aşa mai departe. Cei mai mulţi producători sunt din vestul ţării. Există şi produse din alte părţi, doar acolo unde nu am găsit, momentan, gama respectivă la noi în zonă. Avem carne şi mezeluri de la Recaş, de la producătorul care refuză să folosească adi-tivi şi alte chimicale în mezeluri şi face totul doar din carne, inclusiv crenvurştii şi parizerul sunt doar din carne. Avem iaurturi şi brânzeturi extraordinare de la Sârbova, miere de la Boteni, de la cel mai cunoscut apicultor din vestul ţării, care are toate produsele atestate tradiţional, la fel ca şi cel de la Bocşa care ne-a dat dulceţuri, zacuscă şi diferite salate de ciuperci, tot salate de ghebe şi conserve avem de la Scăiuş. Pe scurt, am încercat să-i aducem la Lugoj pe cei mai cunoscuți şi serioşi producători tradiţionali, pe care îi găsiţi doar la târgurile specifice», afirmă la rândul lui administratorul magazinului.

Diana Fedeleș spune că, în ceea ce privește calitatea produselor, e foarte importantă reacția cumpărătorilor.

«Ținem neapărat să avem reacții de la cei care cumpără și consumă produsele de la noi din magazin, pentru că în acest fel putem să selectăm și mai bine produsele de calitate. Poate părea ciudat, dar le cerem clienților să revină în magazin după ce cumpără produse și să ne spună ce părere au despre produsul pe care l-au cumpărat, pentru ca noi, la rândul nostru, să transmitem aceste observații producătorilor», declară reprezentanta Băcăniei lugojene.

Proprietarii magazinului anunță că vor organiza săptă-mânal prezentări ale produselor, la care producătorii vor fi invitații Băcăniei lugojene, unde vor sta de vorbă cu clienții, vor spune acestora povestea produselor și vor primi reacții de la ei asupra calității muncii lor.

Toate acestea ne-au făcut pe noi, reporterul, să ne amintim cu nostalgie de lugojeanul nostru, Claudiu Giorgioni, însurat în însorita Californie, care – după experienţa acumulată în ţară – a deschis şi acolo un magazin cu produse româneşti, Goodies in the Pantry, bunătăţi din cămară.

Dar iată că acuma lugojeanul nu mai trebuie să meargă nici la Reşiţa – cunosc mulţi care se aprovizionau de acolo – şi nici să treacă Oceanul; ci numai să scoată banul şi au totul la dispoziţie („la botul mânzului”).

În altă ordine de idei, Băcănia lugojeană nici nu-şi propune să spargă piaţa – sau concurenţa – ci să pună la dispoziţia doritorilor-şi-cumpărătorilor altceva; să le ofere o alternativă, care s-ar putea dovedi mai bună, mai sănătoasă şi mai viabilă.

Ce a mai văzut reporterul pe acolo?… Ia mergi mata(le), dragul nostru cumpărător-cititor şi documentează-te singur; cu ceva parale în buzunar, de bună seamă.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.