Scrisoare deschisă EFOR pentru europarlamentarii români: nu distrugeți reformele din PNRR pentru toată Europa!

Urmărește-ne pe Telegram și Google News

Joi, Parlamentul European votează regulamentul european privind capitolele RepowerEU din planurile naționale de redresare și reziliență. Solicităm europarlamentarilor să asigure prin votul lor că RepowerEU, criza energetică și războiul din Ucraina nu vor fi folosite de statele membre ca pretext pentru renunțarea la reformele promise în planurile naționale de redresare și reziliență.

Solicităm europarlamentarilor români, în special cei de la S&D (PSD) – raportorul Dan Nica, Victor Negrescu, Carmen Avram, care au propus și susținut în comisiile de specialitate ale Parlamentului European amendamente pentru slăbirea reformelor, și celor de la EPP (PNL), raportor Siegfried  Mureșan, care s-a abținut de la vot, să nu arate încă o dată că România este statul problemă în UE.

Riscăm încă o dată, tocmai înainte de decizia privind aderarea la Schengen, să demonstrăm că România e reprezentată de anti-reformiști, de această dată mergând atât de departe încât să punem în pericol reformele în toate statele membre, nu doar la noi.

Cu siguranță, nimeni din Europa – din Comisia Europeană, din Parlamentul European, din guvernele statelor membre – nu va uita cine a propus slăbirea reformelor, până în 2026, când se termină mecanismul de finanțare pentru redresare și reziliență.

Textul ieșit din comisiile de specialitate ale Parlamentului European, care va fi discutat mâine, include un amendament problematic, împins de europarlamentarii români de la PSD, care spune astfel: dacă în programele naționale de redresare și reziliență există măsuri care sunt afectate în general de contextul curent, ele vor putea fi renegociate, fără a specifica vreo limită pentru astfel de renegocieri.

Miza cea mare e că ”măsuri” înseamnă nu doar investiții, ci și reforme. Iar reformele nu sunt doar cele propuse în RepowerEU, cum au susținut public unii europarlamentari români, ci reformele din tot restul PNRR, dacă se poate găsi un pretext cât de cât legat de criza din Ucraina sau contradicția cu RepowerEU.

Chiar dacă propunerea de renegociere a unei reforme ar putea fi respinsă de Comisie, vor exista presiuni nesfârșite pe Comisie și, implicit, întârzieri majore de reforme și investiții pe aproape orice plan național de redresare și reziliență.

În alte cuvinte, de exemplu, dacă un stat membru va începe să se plângă că reforma pensiilor ar intra în conflict cu obiectivul RepowerEU de a asigura energie în condiții de suportabilitate pentru consumatori, poate începe o discuție interminabilă cu Comisia Europeană că trebuie amânată reforma pensiilor.

Dacă un stat membru vrea să amâne reforma companiilor de stat, cu pretextul că acum, cu criza energetică, nu e momentul să numim oameni competenți și responsabili la conducerea companiilor din energie, poate pune iarăși presiuni pe Comisia Europeană să mai fie păsuit.

Iar aici nu va fi doar cazul României, ci al oricărui stat membru care a promis reforme și acum vrea să nu mai respecte ce a promis. În general reformele propuse în programele naționale de redresare și reziliență cuprind reforme dificile, de bună guvernare, pe care statele și le-au asumat tocmai condiționate de banii europeni și altminteri nu și le-ar fi asumat.

Dacă textul rămâne așa, fără clarificări care să nu lase loc de interpretări, Comisia Europeană va fi copleșită de redeschiderea discuțiilor despre reforme din partea fiecărui stat membru care nu vrea să facă reformă; absolut orice măsură de bună guvernare, nedorită în special de state problematice, poate fi invocată drept motiv de renegociere pe motive care de care mai năstrușnice.

Fără limitări clare privind redeschiderea discuției privind reformele, se deschide o cutie a Pandorei care poate afecta implementarea planurilor naționale de reformă și reziliență – inclusiv celelalte reforme din planuri și inclusiv absorbția banilor.

Cerem europarlamentarilor din toate grupurile politice să respingă textul actual și să se asigure că textul final specifică limite clare pentru posibilitatea de renegociere a reformelor, așa cum prevede Comisia Europeană în textul său inițial, astfel încât anti-reformiștii de la noi sau de oriunde din UE să nu aibă șansa să își încalce promisiunile și să deraieze folosirea finanțării pentru redresare și reziliență.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.