Schimbările majore în SEO pentru 2018. Interviu cu Ovidiu Joița, iAgency.ro

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

Pentru a va prezenta informații de actualitate, in ceea ce priveste serviciile SEO (Search Engine Optimization) si marketingul online in general, am stat de vorba cu Ovidiu Joita, specialist SEO si marketing online, cu state vechi (+15 ani), proprietarul agentiei de marketing online, iAgency.ro.

Reporter: Ovidiu, toata lumea vrea sa fie prezenta pe internet, ce trebuie sa faca in acest sens?
Ovidiu Joita: Intr-adevar orice business trebuie sa fie prezent online. Chiar daca vorbim de magazine online sau de business-uri de servicii prezente in offline, cu totii ar trebui sa fie prezenti in mediul online. A avea “prezenta” in online, inseamna sa poti fi gasit cu usurinta de potentialii tai clienti. Asta se traduce prin pozitii de top in Google Organic, pentru cuvintele cheie relevante business-ului dar si pe alte canale de marketing online cum sunt Google Adwords, Facebook, Instagram, Youtube, etc.
In functie de bugetul de marketing al fiecarei companii trebuie facut mix-ul de marketing, cel mai bun pentru domeniul de activitate si targetul de clienti.
In 2018 nu mai este suficient sa iti faci un site si sa astepti sa vina clientii. Este ca si cum ti-ai face o carte de vizita pe care nu o oferi nimanui. Site-ul trebuie sa aiba vizibilitate.

Reporter: Vorbesti de un mix de marketing online. Ce buget presupune un mix de marketing optim pentru un business?
Ovidiu Joita: In marketingul online nu exista retete exacte, nu exista liste de preturi… sau nu ar trebui sa existe. (rade)
Fiecare proiect, fiecare buget trebuie tratat individual, specific domeniului de activitate si tipologiei de clienti potentiali. Sunt domenii de activitate, de exemplu, care nu au cautari in Google si unde Facebook aduce rate de conversie foarte bune. Pentru majoritatea insa, cel mai bun ROI (Return of Investment) este adus de SEO. Serviciile de SEO sunt inca subevaluate financiar, insa acest lucru se schimba de la luna la luna. Brandurile mari incep sa inteleaga aceasta nevoie si se pregatesc sa investeasca. In ultimele luni am fost contactati de branduri foarte cunoscute, leaderi pe piatele offline, care s-au hotarat sa investeasca in acest canal.

Reporter: De ce abia acum se gandesc, tot mai multi antreprenori, sa investeasca in SEO?
Ovidiu Joita: Sa fiu mai clar inteles, SEO exista de cand au aparut motoarele de cautare. Activitatea a devenit insa tot mai complexa astazi. Multe branduri cunoscute din piata nu aveau o prezenta online bazata pe SEO, pentru ca acestea se bazau foarte mult pe prezenta buna in offline (magazine fizice, sedii), pe brand awareness, pe campanii Mass-Media (radio, TV).
Au constatat insa ca multe vanzari sunt pierdute prin canalul Google Organic (listarea naturala Google), uneori chiar prin distribuitori ai acestora. Au inceput sa-si creasca departamentele de marketing online si astfel interesul lor a crescut si in aceasta zona.

Reporter: Prin ce difera SEO in 2018 de ce se intampla in trecut?
Ovidiu Joita: Am putea sa scriem o carte pe acest subiect. O sa incerc sa fiu scurt si sa va ofer cateva dintre cele mai importante schimbari.
Foarte multi oameni privesc SEO ca o chestiune tehnica, un “artificiu” care se implementeaza in codul site-ului. Din acest motiv exista in mintea oamenilor ideea ca SEO este un serviciu pe termen limitat, cu un cost destul de mic, doua-trei sute de euro pe luna. Din pacate trebuie sa le “demontez” aceasta idee, complet falsa in prezent. Pe masura ce Google si-a dezvoltat infrastructura de servere si a crescut mult viteza de procesare, algoritmii de clasare au devenit mai complecsi. Astfel, in prezent, Google poate analiza calitatea unui site prin ochii utilizatorilor, vizitatorilor, potentialilor clienti. Au aparut “Indicatorii de User Experience” care-i spun lui Google cat este de calitativ un site in raport cu competitia acestuia. Daca SEO era privit in urma cu 2 ani, ca o optimizare a site-ului On-Page si achizitia de linkuri pe alte site-uri, in prezent, utilizatorul are ultimul cuvant. Actiunile acestuia conteaza mult in procesul de clasare a site-urilor in Google. Din acest motiv SEO s-a intrepatruns cu marketingul online. Google poate “vedea” cum interactioneaza utilizatorii cu un site si cu modul de comunicare al acestuia. Nu mai este suficient astazi sa ai un site bine optimizat On-page si o strategie de backlinking (linkuri externe catre site), daca oferta ta comerciala nu este buna in raport cu competitia sau modalitatea in care comunici nu este pe placul publicului tinta.
Din aceste motive activitatea de SEO s-a transformat foarte mult in marketing online, excluzand de aici campaniile PPC (pay per click) sau campaniile de email marketing. Tot ceea ce comunici cu link in online este analizat de motorul de cautare si, in plus, modul in care oamenii interactioneaza cu site-ul tau a devenit foarte important.

Reporter: Inteleg ca aceasta schimbare a crescut costurile cu optimizarea SEO?
Ovidiu Joita: Eu ma feresc sa folosesc termenul de optimizare SEO, fiind un pleonasm. Cu toate acestea este cel mai cunoscut termen de catre oameni si cel mai cautat in domeniul nostru. Probabil ca va deveni un pleonasm acceptat. Sa revin la intrebarea ta, sigur ca datorita aparitiei acestui nou factor de ranking, Indicatorii de User Experience, activitatea SEO s-a transformat in marketing online, avand la baza cunostintele de SEO din trecut. Din acest motiv strategia de marketing online efectiv, trebuie realizata de oameni cu experienta de business in online, experienta in marketing clasic si experienta in SEO. Sunt foarte greu de gasit acesti oameni, aproape imposibil. In 2018, SEO inseamna multa comunicare pe toate canalele online, inseamna aparitii in presa online, videomarketing, prezenta in retelele sociale, actiuni care implica oameni bine pregatiti, care zi de zi comunica pentru fiecare site. Ori aceasta activitate noua, nu mai poate fi platita cu bugetele din trecut. Gandeste-te ce bugete gestioneaza o agentie de publicitate clasica. O agentie de SEO poate nu are din 30 de proiecte bugetul unui singur client mediu al unei agentii de publicitate clasica. Si se intampla acest lucru pentru ca inca brandurile puternice sunt la inceput cu aceasta investitie si nu isi aloca bugete prea mari pentru “testarea” serviciului. Pentru ca vad ca ai pe buze intrebarea legata de costul unui buget mediu pentru SEO, o sa-ti spun ca in prezent, media bugetelor de SEO este in jur de 1000 de euro/luna. Gandeste-te ca un client mare investeste in Google Adwords si peste 20 de mii de euro/luna iar in SEO doua-trei mii. Nu mai compar aici bugetele de mass-media.

Reporter: Ce schimbari preconizezi in urmatorii ani pentru marketingul online si SEO, in Romania?
Ovidiu Joita: Piata online isi continua ritmul accelerat de crestere al ultimilor ani. Inca suntem departe  fata de SUA sau Europa de Vest. Avem mult loc de crestere pentru comertul online. Fiind o piata in crestere si bugetele de marketing sunt in crestere. Pot spune ca in ultimele 6 luni, bugetele pentru SEO s-au dublat in agentia noastra. Estimez ca in doi-trei ani toate brandurile importante vor avea investitii in acest canal online de marketing, Google Organic. Avand forta financiara superioara celor care ocupa acum primele pozitii in Google pe multe domenii, cred ca brandurile mari pot acapara si “piata de search”. Este un lucru natural care se va intampla. Nu toti ne permitem sa platim reclama TV. Doar cei “puternici” o fac. Cred ca pe masura ce aceste companii vor investi in SEO, pentru cei “mici” va fi tot mai greu. Se va ajunge la o “batalie” in bugete, batalie din care are de castigat cel mai puternic. Tot mai putine business-uri online vor fi la indemana celor fara capital.

Despre admin 6584 de articole
Nicolae Silade, poet și jurnalist

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.