Pianista Alma Cornea-Ionescu vs. personalități lugojene

Alma Cornea-Ionescu (1900, Budapesta – 1977, Timișoara), pianistă-concertistă și apreciat pedagog la două prestigioase instituții muzicale timișorene, Liceul de Muzică și Institutul Pedagogic de 3 ani, și-a exersat și condeiul în nenumărate pagini de critică muzicală, cronici de concert, muzicologie (studii și volume dedicate artei și pedagogiei pianistice), materiale risipite în coloanele periodicelor bănățene.

Deopotrivă hăruită compozitoare, ale cărei opusuri, cu caracter didactic, au fost destinate cu predilecție copiilor (Din lumea copiilor, Mici piese pentru tineret, Metodă de pian, 22 piese mici pentru copii), muziciana, lugojeancă pe linie maternă (Victoria n. Grozăvescu), ne-a transmis valoroase pagini memorialistice.

Din cuprinsul unui recent volum cu caracter autobiografic (Muzica vieții mele, Editura Brumar, Timișoara, 2018), care reunește impresii, mărturii, evocări și detalii biografice, am reținut câteva detalii relevante pentru viața muzicală bănățeană.

Mătușa sa, Silvia Iorga (descendentă, pe linie maternă, a lui Iosif Iorga, „notar magistratual” la „varmeghie” și casier al Reuniunii Române de Cântări și Muzică din Lugoj), a interpretat, la Lugoj, la vioară, în compania pianistei Emilia Avramescu, în cadrul unei serate muzicale (18/31 decembrie 1904), posibil în primă audiție mondială, Serenadă de dimineață (sic!) (Aubade pour Violon et Piano), o versiune (transcripție) pentru vioară și pian a trioului Aubade pentru vioară, violă și violoncel în Do major.

Din mărturiile Almei Cornea-Ionescu putem deduce că mătușa sa (a activat și ca actriță diletantă la Reuniunea Română de Cântări și Muzică) s-a născut în jurul anului 1876, anul morții (undeva prin deceniul șase al secolului trecut) rămânând, deocamdată, învăluit în mister.

Lecturând, cu interes profesional, paginile dedicate universului muzical bănățean, am admirat o importantă mărturie privind prima prezență concertistică a lui Enescu la Timișoara, în 1921, în fraze de o adâncă religiozitate, prin care pianista timișoreană aproape că se prosternă, gest jurnalistic pe deplin justificat, în fața unui geniu, zeu al muzicii.

Mărturiile, având caracter compozit, tributare politicului și socialului (Petru Groza este prezentat ca având „un suflet mare”), ne prilejuiesc însă surpriza unor neașteptate derapaje verbale și atitudinale, de multe ori, cum vom vedea, contradictorii. Astfel, forțând o comparație cu bunicul său, îl prezintă pe „leul Banatului”, Coriolan Brediceanu, într-o lumină negativă: „El [Iosif Iorga]  nu era un luptător naționalist zgomotos de tipul lui Coriolan Brediceanu”.

Nu este îngăduitoare nici față de Iosif Willer, lugojean cu ascendență alsaciano-loreniană, merituos muzician, avocat, mai apoi politician după Marea Unire (ca reprezentant al Partidului Maghiar în județul Trei Scaune):

„Deși extrem de șovin, acest Willer a ajuns în regimul românesc ministru al minorităților naționale. Un mare reclamagiu, un om cu mult simț practic, care a știut să-și facă o mare avere. Bunicul meu era însă un caracter cu totul altfel, generos, care pentru o cauză românească era întotdeauna gata să jertfească din puținul ce-l avea”.

Nu-și reține săgețile critice nici față de lugojeanul Liviu Tempea, fost profesor de pian la Conservatorul de Muzică clujean, medic practician, talentat compozitor, mare animator al vieții muzicale lugojene la sfârșitul veacului al XIX-lea:

„pianistul Liviu Tempea, incorigibilul boem de altădată, care s-a putut lăuda cu un număr record de semestre pe la Universitatea din Viena, fără să se sinchisească de vreun examen la Facultatea de Medicină. El a colindat lumea și țara fără nicio ispravă, nici în arta pianului, nici în ale compoziției, unde era un talent real. I-a lipsit școala și perseverența în munca disciplinată. A știut însă să-și distreze prietenii, ca nimeni altul, cu inteligența și felul său de a vorbi spiritual și distractiv și cântatul la pian”.

Constantin-T. STAN

 

Urmărește-ne pe Telegram și Google News

Fii primul care își dă cu părerea!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.