Lotul 2 din autostrada A1 Lugoj-Deva: dispute între Pro Infrastructura și CNAIR

Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează realizarea proiectelor de transport din țară, își exprimă nemulțumirea față de cum gestionează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) situația de pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva. Aceștia susțin că cei de la CNAIR răspund „în bătaie de joc” ofertanților și nu au studii concrete de pe teren.

Autostrada Lugoj-Deva are un segment lipsă, de 9 km, de la Margina la Holdea. De cinci ani se stă în blocaj pentru lotul 2, pentru o eroare a CNAIR legată de tunelurile pentru urși, timp în care șoferii au străbătut două capete de autostradă pe un drum național, în ambuteiaje. După diverse contre și procese, Asociația Pro Infrastructura susține că CNAIR nu tratează cu seriozitate nici acum proiectul.

„A1 Lugoj-Deva lot 2: și cu banii luați și fără autostradă. Este un proiect inclus în PNRR care trebuie terminat în 2026, CNAIR răspunzând ofertanților în bătaie de joc, fără să învețe nimic din greșelile care ne-au costat deja aproape 50 de milioane euro. Învață CNAIR ceva? Nu. Răspunde la cererile de clarificări venite din partea constructorilor în stilul consacrat, plin de truisme, inexactități și fără să își asume răspunderea sau vreun risc, încercând să pună totul în cârca privaților care trebuie să ghicească terenul și să oferteze în orb. (…) Antreprenorii serioși fug și merg până la capăt doar cei care își asumă orbește riscuri tehnice și financiare enorme”, transmit reprezentanții asociației care monitorizează realizarea proiectelor de transport din țară.

Licitația pentru realizarea tronsonului care face parte din lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva a fost deblocată la începutul anului 2022, iar CNAIR are de ales între șase firme eligibile pentru proiectarea și executarea porțiunii lipsă din A1. Ofertele lor au fost așteptate până în 31 ianuarie, iar CNAIR estima că până la finalul lunii februarie va fi ales și un câștigător. S-au așteptat oferte din partea:

  • Asocierea Sc Alsİm Alarko Sanayİ Tesİslerİ Ve Tİcaret A.Ș – Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. (Turcia)
  • Asocierea Impresa Pizzarotti & Cspa – Pizzarotti Sa – Retter Project Management Srl (Italia – Romania)
  • Asocierea Terna Sa – Intracom Constructions Societe Anonyme Technical And Steel Constructions (Intrakat) (Grecia)
  • Kolin Insaat Turizm Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi (Turcia)
  • Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret A.S. – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S. (Turcia)
  • Strabag Srl (Romania)

Finanțarea pentru această bucată lipsă este asigurata prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Valoarea contractului este de 1,62 miliarde de lei, cu TVA, adică aproape 330 de milioane de euro. Sunt 9,13 km de realizat, dintre care 2,13 reprezintă porțiune de tunel. Termenul de finalizare prevăzut este de 10 luni pentru proiectare și 28 de luni pentru execuție.

După ce Asociația Pro Infrastructura a criticat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), spunând că aceasta răspunde „în bătaie de joc” ofertanților și fără a avea studii concrete de pe teren pentru proiectarea lotului 2 din Autostrada Lugoj – Deva, instituția transmite că studiile de pe teren intră în atribuțiile constructorului.

Asociația Pro Infrastructură, care monitorizează realizarea proiectelor de transport din țară, și-a exprimat nemulțumirea față de cum gestionează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) situația de pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva privind segmentul lipsă, de 9 km, de la Margina la Holdea. Asociația reclama că CNAIR nu tratează cu seriozitate nici acum proiectul. Reprezentanții CNAIR susțin însă că asociația abordează „teme trunchiate”.

„Asociația Pro Infrastructura ar trebui să nu își mai bată joc de toți românii aruncând pe piață teme trunchiate și încercând să creeze dezbateri sterile care pot duce la blocarea unor proiecte, după cum experiența ultimilor ani ne-a arătat. Studiile de fezabilitate – până și Pro Infrastructura știe, care a avut consilieri în minister – sunt ilustrative și ca atare, cel care câștigă licitația trebuie să-și facă proiectul, pentru că contractul este pentru proiectare și execuție. Deci antreprenorul trebuie să facă și proiectul, pe care ulterior să-l execute tot el. Pentru a-și face proiectul, trebuie să aibă studii geologice și ridicările topografice, tot ce ține de proiectare. Cu sau fără studiu de fezabilitate, constructorul, care este serios și capabil, poate face acest proiect fără nicio problemă”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Reprezentanții CNAIR susțin că la licitații se prezintă constructori care știu ce au de făcut, toate indicațiile fiind cuprinse în caietele de sarcini.

„Practic Pro Infrastructura încearcă să reproșeze că în documentația de la studiul de fezabilitate nu li s-au dat proiectanților niște detalii, pe care ei oricum trebuie să și le facă. Practic, încearcă să spună că noi îi punem să facă ceea ce trebuie să facă în contract. Ei se întreabă de ce nu le-am dat informații pentru a fi scutiți de niște bani în faza de proiectare, în condițiile în care în contract sunt sume mari și suficiente. La licitații vin constructori serioși, nu constructori de grădiniță care au nevoie de îndrumări, iar cei profesioniști, când văd un caiet de sarcini, știu ce au de făcut. Abordarea Pro Infrastructura este stranie pentru că lasă să înțeleagă că vin constructori neprofesioniști și incapabili”, a mai spus Alin Șerbănescu.

Urmărește-ne pe Telegram și Google News

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.