Factura de regularizare, ghid explicativ în 5 pași

Urmează să ajungă la tine factura de regularizare și pentru că poate părea complicată, venim în ajutorul tău. Ţi-am pregătit un scurt ghid care să te ajute să înțelegi mai bine cât ai consumat și ce ai de plată.

1. Câte tipuri de facturi există și cum le deosebeşti?  

Facturile se diferențiază după modul de măsurare al consumului.

  • Dacă trimiți lunar indexul de pe contorul tău şi dacă acesta a fost înregistrat corect în sistemul nostru informatic, noi emitem factura pe bază de autocitire. Rezultatul? Plătești exact cât ai consumat.
  • Dacă nu reușești să ne comunici indexul autocitit, noi facem o estimare lunară, pe baza convenției de consum sau, dacă nu ai încheiată convenţia de consum, în baza istoricului de consum.
  • Operatorul de Distribuţie are obligatia ca, o data la 3 luni, să citească contorul tău şi astfel apare al treilea tip de factură, cea de regularizare

Cum știi ce tip de factură ai? De pe prima pagină, sumarul facturii, sub data scadenței găseşti menționat „Tip Factură”.

2. Cum se calculează valoarea facturii de regularizare?

În factura de regularizare, pe pagina 2 sau 3 în tabelul “Produse şi servicii” regăsești consumul realizat la locul tău de consum, măsurat de contor, de regulă, într-un interval de 3 luni. Acesta se calculează ca diferență între ultimele două citiri ale Operatorului de Distribuţie (OD).

Consum regularizare [kWh] = index nou citit de OD  – index vechi citit de OD
Consumul măsurat și realizat în cele 3 luni, apare pe factura de regularizare cu plus, în tabelul „Produse și servicii”, ca şi Consum realizat”.
 
Regularizarea consumului nu înseamnă o plată dublă! Vei vedea că scădem tot ce ți-am facturat în cele 2 luni de consum anterioare (consum estimat)
 
Rezultă astfel că vom factura consumul rămas în luna a 3-a, adică diferența rămasă între index nou, index vechi și consumurile facturate anterior.

  • Factura de regularizare este cu minus = înseamnă că ai înregistrat un consum mai mic decât suma estimărilor din convenţia de consum sau a autocitirilor trimise în această perioadă. Exemplu:

Consum factură regularizare = 500 kWh – 400 kWh – 300 kWh = -200 kWh 
*ian-mar – perioada de 3 luni de regularizare.

  • Factura de regularizare este mai mare decât valorile facturilor anterioare = înseamnă că ai înregistrat un consum mai mare decât suma estimărilor din convenţia de consum sau a autocitirilor trimise în această perioadă. Exemplu:

Consum factură regularizare = 800 kWh – 300 kWh – 200 kWh = 300 kWh
*oct-dec – perioada de 3 luni de regularizare.

3. De ce apar mai multe linii de consum facturat?

E posibil ca în cele 3 luni de consum, prețul tău, fiind unul de tip variabil, să se fi schimbat. În acest caz, ai mai multe linii dedicate consumului în tabelul „Produse și servicii” fiindcă scădem tot consumul facturat la fiecare preț (defalcat pe perioade, exact ca în tabelul de mai jos):

4. De ce plătesc kWh dacă la contor se măsoară metri cubi?

La gaze naturale, diferența dintre index nou și vechi, reprezintă consumul în metri cubi. Încă din 2008, legislaţia din România impune transformarea gazelor naturale consumate, în unităţi de energie kWh prin înmulțirea metrilor cubi cu Puterea calorifică superioară (Pcs – diferă în funcție de zona locului de consum).

De ce se face acest lucru? Pentru că așa, preţul plătit de tine reflectă atât volumul de gaze naturale consumat, cât şi calitatea acestuia, adică puterea de încălzire a gazului măsurată în zona ta de consum. Zonele de putere calorifică sunt zone delimitate de reţeaua naţională de transport de gaze. Puterea calorifică poate varia între 9 kWh/m3 şi 12 kWh/m3. Această valoare este calculată în laboratoare metrologice, zilnic, pentru fiecare zonă de intrare a gazului în reţea. Pe factură, în tabelul Date contor, regăseşti o medie a acesteia, aferente perioadei de consum.

Exemplu de transformare a metrilor cubi în kwh, utilizând o putere calorifică de 10,5.

10 mc x 10,5 Pcs =  105 kWh

5. Cum poți evita facturile mari de regularizare? 

Fă aceste lucruri direct din contul de client E.ON Myline, cel mai ușor mod de a-ți ține sub control valoarea facturilor.

Sperăm că cele de mai sus ți-au fost utile și te invităm să descoperi ce înseamnă fiecare element de pe factura ta aici. Când ai întrebări despre factura ta, nu uita să folosești serviciul Suport Clienți pentru o soluție rapidă.

 

Echipa E.ON

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.