
Buletinele electronice vor fi emise în toată țara până la finalul anului și vor fi gratuite. Din 2030, oricine vrea să iasă din țară va trebui să aibă un astfel de document sau pașaport.
Proiectul a fost scos în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne și urmează să fie aprobat de Guvern.
Noile cărți electronice de identitate cu cip ar urma să fie emise la nivel național până la finele acestui an, iar costul de 67 de lei, solicitat acum la eliberarea acestora în proiectul pilot de la Cluj, va fi suportat de stat, se arată în proiectul pus în dezbatere de MAI.
Noutăți privind noile cărți de identitate
Una din principalele modificări majore propuse de MAI vizează suportarea de către stat a costului eliberării noilor cărți electronice de identitate, din fondurile alocate în acest scop prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Obiectivul investiției este atingerea numărului de 8.500.000 cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică.
În acest moment, costul eliberării unei cărți electronice de identitate, în proiectul pilot din județul Cluj este de 67 de lei.
O altă schimbare majoră propusă de MAI vizează informațiile care apar pe noile cărți electronice de identitate. Locul nașterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple.
Asta deoarece din luna septembrie 2023 ar trebui să funcționeze, potrivit MAI, un nou sistem informatic – Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC). În acest sistem IT va fi stocat și generat locul nașterii.
Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi de asemenea stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate.
Înscrierea adresei de domiciliu doar în suportul electronic al cărții electronice de identitate (CEI) se va face pentru a se elimina obligația preschimbării CEI atunci când vrei să îți schimbi domiciliul, se arată în nota de fundamentare. Procedura preschimbării domiciliului va fi furnizată exclusiv în mediul digital, fără să te mai prezinți la ghișeu.
De asemenea, românii nu vor mai fi nevoiți să prezinte certificatele de stare civilă la depunerea cererii pentru eliberarea CEI.
Cărțile electronice de identitate vor fi eliberate opțional și pentru minorii de până în 14 ani, la solicitarea ambilor părinți, se mai arată în proiect.
Peste 700.000 de români au încă buletine de identitate emise înainte de 1997
Peste 700.000 de români au încă buletine de identitate valabile, emise înainte de anul 1997, iar peste 13 milioane de cărți de identitate în actualul format vor expira până la data de 3 august 2031, când se încheie perioada de tranziție la noul format de acte de identitate în UE – Cartea Electronică de Identitate și Cartea de Identitate Simplă, arată un proiect aflat marți pe agenda Guvernului.
Proiectul de act normativ propune o multitudine de modificări majore la Ordonanța 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
Proiectul de Ordonanță prevede:
- (1) Contravaloarea cărții electronice de identitate emise persoanelor cu vârsta mai mare de 14 ani se asigură din fonduri alocate în acest sens de la bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile prin bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Interne pentru D.G.E.P., în condițiile și limitele stabilite prin hotărâre a Guvernului.
- (2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1) se stabilește și mecanismul de asigurare a contravalorii cărții electronice de identitate.”
Ce acte de identitate sunt valabile și în circulație
În nota de fundamentare se precizează că „în prezent, se află în circulație următoarele categorii de acte de identitate emise cetățenilor români, aflate în termen de valabilitate:
- 1. Cărți de identitate model 1997 – 17.430.345
- 2. Buletine de identitate (emise până în 1997) – 701.079
- 3. Cărți de identitate provizorii – 45.298
- 4. Cărți de identitate electronice (județul Cluj) – 7.045”.
Peste 13 milioane de cărți vechi de identitate expiră până în august 2031
Dintre cărțile de identitate aflate în circulație în prezent un număr de 13.536.314 urmează să expire până la data de 3 august 2031, dată la care se încheie perioada de tranziție la noul format de acte de identitate stabilită de dispozițiile Regulamentului UE 2019/1157, respectiv Cartea Electronică de Identitate și Cartea de Identitate Simplă.
Prin Regulamentul UE s-a stabilit ca o necesitate includerea unor elemente de securitate pentru a se verifica dacă un document este autentic și pentru a stabili identitatea unei persoane, astfel că s-a decis integrarea datelor biometrice în cărțile de identitate.
- „În aceste condiții, cartea de identitate model 1997, format ID 2 emisă în prezent la nivel național în absența unui mediu de stocare foarte sigur care să conțină imagini faciale și două amprente digitale în formate digitale interoperabile, așa cum stabilește Regulamentul UE 2019/1157, nu este de natură să respecte standardele aplicabile în materie, fiind necesară introducerea la nivel național a unui nou format.”, se arată în nota de fundamentare.
Proiectul de ordonanță mai prevede că emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate, din vara acestui an, va veni la pachet cu un nou instrument: mapa electronică a cetățeanului – un spațiu digital, gestionat de MAI, în care vor fi stocate documentele scanate prezentate, în original, de cetățean, imaginea facială și semnătura acestuia, astfel încât acesta să nu mai fie nevoit să le prezinte ulterior.
Descoperă mai multe la Actualitatea Online
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.
Lasă un răspuns