Nicolae Noica: „România are un plan al autostrăzilor încă din anul 1938”

Urmărește-ne pe Telegram și Google News

Nicolae Noica, fost ministru al Lucrărilor Publice și director general la Bibliotecii Academiei Române, a  dezvăluit în cadrul unui interviu pentru Grupul pentru Promovarea Infrastructurii, că România avea încă din perioada interbelică, respectiv din anul 1938, un plan al autostrăzilor.

În același timp, acesta a explicat că politicienii din trecut, în special cei din domeniul transporturilor, nu au înțeles această nevoie încă din 1996.

„Noi avem din 1996 o lege a amenajării teritoriului național secțiunea căi de comunicare. În 2006 această lege a fost îmbunătățită. Din păcate, în loc să respectăm legea românească în momentul 2008 cand am aderat la UE a început această ideea a masterplanurilor…”

„Un masterplan este alcătuit de un grup de oameni în cadrul unui minister. La noi, din păcate, fiecare ministru care venea la transporturi avea o altă ideea a acestor masterplanuri”.

Problema României – continuitatea   

„Noi ar trebui să cunoaștem bine trecutul acestei țări pentru că putem învață niște lucruri și putem face lucruri bune. România are un plan al autostrăzilor din anul 1938.  L-am prezentat și poate îl prezentăm încă odată aici. El a fost făcut de un mare inginer, Mihail Manoilescu”

„Dacă încercăm să suprapunem peste acest plan Planul de amenajare al teritoriului din 1996 constatăm că există o suprapunere extraordinară. Problema este cea a continuității”

„Probleme precum amenajării teritoriului național, căile de comunicații, autostrăzile, căile ferate, nu sunt probleme care se rezolvă într-un an sau doi. E pentru o perioadă de 10-20 de ani și avem obligația să ne gândim la binele acestei țări”

Nicolae Noica, ministru în Guvernul CDR (din 1996-2000) a amintit de o întâlnire cu Traian Băsescu, pe atunci Ministru al Transporturilor în același guvern din partea PD ( în perioada 1996-1998). Traian Băsescu ar fi spus la acea vreme că „nu avem nevoie de autostrăzi”.

„Nu avem nevoie de autostrăzi. Vă scot eu din cap acest lucru” , o chestiune de o gravitate extraordinară. Care era gândirea? Păi, eu mai întâi trebuie să am circulație și pe urmă fac autostrada. Păi, fac autostrada ca să atrag circulația, ori dacă concepția era aceasta… Această concepția a continuat și când dânsul a fost președinte”, subliniază Nicolae Noica, fostul ministru al Lucrărilor Publice.

„De autostrăzi avem nevoie. Se pune problema autostrăzilor care fac legătura între Muntenia și Transilvania. O să punctez în două vorbe și treaba Pitești-Sibiu. Este inadmisbil după părerea mea ca la ora actuală, de 7 ani de când este președinte domnul Iohannis, să nu se ia măsuri pentru a face această autostradă. Era obligatoriu să se facă. Este un gând al marelui inginer Ion I.C.Brătianu care a fost șeful PNL și care a dorit în anii 1900 să facă această legătură. Aceste lucruri trebuiesc continuate și făcute”.

Scopul nostru nu ar trebui să fie o legătură între Ploiești și Brașov ci o șosea peste râul Prahova

Despre Ploiești – Brașov, fostul ministru se întreabă dacă „avem nevoie de o autostradă să treacă prin munți și să fie la 500 de metri un tunel?”.

„Eu cred că nu. Scopul nostru nu ar trebui să fie o legătură între Ploiești și Brașov. Să fie cât mai ieftină și cât mai eficientă.

S-a vehiculat o ideea să făcem peste râul Prahova o șosea cu nu mai mult de 4 benzi. Am 4 benzi aici plus 2 benzi șoseaua obișnuită. Când se duce lumea sâmbăta la Brașov se circulă pe trei de aici plus una de aici, adică 4. Dacă eu rezolv problema eficienței, lucrurile sunt cu totul altfel privite de oameni. Lucrările le facem pentru oameni.

Știți cât costă autostada cu tuneluri? 1 miliard și 400 de milioane! O lucrare cum am propus cu 500 de milioane ai rezolvat-o. În primul rând, se rezolvă mai ieftin. În al doilea rând, e mai rapidă și este eficientă.  Scopul trebuie să fie să faci lucruri practice”

„În 1910 trenul de la București la Constanța făcea trei ore”

Nicolae Noica, fostul ministru al Lucrărilor Publice şi director general al Bibliotecii Academiei Române, a prezentat o poveste frumoasă, triumfătoare, despre infrastructura de cale ferată din România, întrebându-se cu tristețe:„De ce în trecut se putea și astăzi nu se poate?”.

Răspunsul la această întrebare reprezintă cheia înțelegerii prezentului, un prezent care pentru mulți români e fără speranțe și fără viitor.

„Problema căilor ferate este foarte interesantă. Inițial, transportul s-a făcut pe cale ferată, șoselele, autostrăzile apar în ultimele zeci de ani. Trebuie să ne amintim un lucru. Carol I între 1881 și 1914 a făcut 4.000 de kilometri în aproape 40 de ani de domnie adică 100 de kilometri de cale ferată pe an, în condițiile tehnice de atunci. Asta mi se pare extraordinar.”

Spunea foarte frumos într-o discuție Mugur Isărescu, „Dacă s-a putut atunci de ce să nu se poată și în continuare?”.

„Niște ani în urmă, transportul la Constanța era făcut rapid, corect și-ți convenea. Condițiile erau corespunzătoare și erai protejat. Mai amintesc un lucru din istorie. Eu aveam un curs de istorie a construcțiilor și aduceam studenți la Biblioteca Națională în fondul colecțiilor Asezământul Brătianu (care din păcate astăzi este părăsit) pentru cercetare.

La un moment dat, unul dintre studenți găsește ceva și îmi zice: „Studenții în anii 1900-1910 aveau certificate de călătorie gratis, dar nu asta e important. De la București al Constanța trenul făcea trei ore.”. Vorbim de 1910.  Și adaugă „Acum de ce nu?”.

Ne punem aceste întrebări pentru că nu am mai întreținut și nici nu am mai făcut alte linii și nu încercăm să dezvoltăm această rețea pe care am avut-o. Vedeți, nu ne facem că nu sunt bani. Lucrurile acestea sunt relative. Bani ar putea să se găsească, dar să-i folosim eficient pentru că în momentul în care nu fac reparațiile capitale pe o linie, pe un traseu la care viteza să fie normală, sigur că lumea va circula pe calea ferată mai mult decât pe șosea”.

Drama consiliilor de administrație, oameni care nu sunt de specialitate

„Atunci vei câstiga și mai mult, dar probleme este, exact ce se spunea în vremea mea în 1997, nu avem nevoie de autostrăzi că nu avem circulație (detalii aici), dar autostrada atrage circulație. Și aici reparațiile dacă le făceam și le-aș face în mod corect și lucrurile ar putea să meargă spre bine.

Eu mă întreb mereu „De ce nu suntem în stare să administrăm astfel de bunuri?. „Pentru că, o spun cu mare regret și tristețe, în consiliile de administrație sunt puși oameni care nu sunt de specialitate. Sunt puși pe tot felul de criterii politice ca să le iasă un ban. Încă odată amintesc și fac referire la trecut.

Regele Carol I avea nevoie de niște bani la buget. A luat de la stat 10 domenii, le-a transformat în Domeniile Coroanei (nu le-a luat în proprietate, ci în administrare) și a pus administrator un mare jurist Ioan Kalinderu.

Eu am scris despre aceste domenii. În 30 de ani cât a fost el, în fiecare an aduceau un venit de 1 milion și jumătate de lei aur. Cum se putea atunci să se facă, iar astăzi să nu putem să facem?”.

Detalii găsiți aici – https://grupinfrastructura.ro/ și pe pagina de facebook.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.