Interviu cu primarul Lugojului, Claudiu Alexandru Buciu

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

Dan TIMARU

– Domnule primar Claudiu Alexandru Buciu, zilele acestea s-au împlinit  trei luni de la ultima noastră discuție. Era prin 10 septembrie, dată la care nu erați primarul acestui oraș. Între timp, prin votul lugojenilor, ați fost investit în această înaltă funcție administrativă și vreau să vă întreb: cum vedeți acum lucrurile din interiorul instituției pe care o conduceti?

– Lugojul a făcut un pas mic, dar extrem de important, aș spune chiar vital: s-a eliberat de o administrație extrem de nocivă. Nimic bun nu se putea face fără ca Lugojul să se despartă de administrația trecută, care practic controla despotic destinele noastre. Din interiorul primăriei, situația se arată mult mai gravă decât mă așteptam.

– Care este relația dumneavoastră cu personalul primăriei și ce se mai aude de acel audit prin care doriți să evaluați funcționarii din subordine? Cum se face pregătirea funcționarilor pentru accesarea fondurilor europene?

– Majoritatea funcționarilor au fost reduși la simpli executanți, fără să fie întrebați nimic. Toată lumea lucrează, parcă, doar pentru ca roata să se învârtă, chiar dacă ea se învârte în gol pentru Lugoj. Funcționarii sunt rupți de realitate și de nevoile lugojenilor. Auditul este aproape finalizat. La sfârșitul lunii ianuarie vom lua primele măsuri de redresare. Nu ne-am grăbit, pentru că nu putem lua decizii greșite. Unii dintre funcționari pot redeveni utili. Alții sunt total compromiși ori total incapabili să pună umărul la reclădirea Lugojului. De cei din urmă ne vom despărți.  Deocamdată, am demarat procedurile pentru angajarea funcționarilor care se vor ocupa de accesarea fondurilor europene. Apoi, aceștia vor fi instruiți. Până atunci, lucrăm cu firme specializate. O parte din colegii din primărie au, însă, experiență în acest domeniu, trebuie doar susținuți.

– Am înțeles că la nivelul județului există tensiuni interne în PNL. Care este, însă, starea de spirit în organizația PNL Lugoj?

– PNL Lugoj a primit o responsabilitate extrem de grea care astăzi presupune să ne dedicăm total administrației. De politică nu prea mai avem timp. Colegii sunt focusați exclusiv pe problemele din administrație. Starea de spirit este bună, pentru că știm că se poate și pentru că vom fi mândri să spunem că noi am reușit să redăm Lugojului speranța că lucrurile pot merge bine. Vom face ce trebuie, indiferent de costurile politice ori electorale.

– Cum vă explicați dezinteresul lugojenilor față de alegerile parlamentare și cum vă gândiți să anihilați ofensiva PSD în următorii ani, pentru că traversăm o perioadă deosebit de dificilă, care va produce nemulțumiri de ordin economic și social, care vor da apă la moară opozanților.

– Dezinteresul este unul general. Parlamentul este cea mai prost văzută instituție a statului, de unde și neîncrederea cetățenilor în efectivitatea votului. Nu mă preocupă ce va face PSD. În locul lor, la cât rău au făcut Lugojului, aș desființa organizația locală și aș lua-o de la zero, dacă aș mai găsi lugojeni interesați de PSD. Desigur, la cât sunt de lipsiți de responsabilitate, vor continua cu actuala echipă și vor încerca să nu dispară. Le va fi greu.

– Care este relația cu presa? Sunt voci care spun că există o ușoară lipsă de comunicare între primar și gazetari, tendință cu riscul de a se accentua în viitor?

– Lucrăm de dimineața până seara, chiar și sâmbăta și duminica. Considerăm prioritar să înțelegem cum stau lucrurile în primărie și să găsim rapid soluții la problemele extrem de grave pe care le are Lugojul. Comunicăm doar ceea ce este strict necesar. Poate că uneori e prea puțin. Nu ne preocupă imaginea, ci rezultatele. Vom crește frecvența comunicării pe măsură ce lucrurile se vor așeza pe un făgaș normal.

– Artiștii plastici nu au unde să-și expună lucrările și se întreabă pe când ProArte va fi redată spre folosință? Ce se va întâmpla cu revistele de cultură și care va fi modalitatea de finanțare?

– Timp de 12 ani nu s-a făcut nimic consistent în domeniul culturii. Galeria este în curs de renovare. Lucrările se vor finaliza în prima jumătate a anului viitor. Încă nu am evaluat revistele de cultură existente. Oamenii de cultură vor fi sprijiniți într-un mod diferit de cel de până acum, fără a conta afinitățile politice.

– Care este situația Ansamblului „Lugojana”?

– Ansamblul va funcționa în continuare. Cu o altă conducere și cu un mod legal de finanțare. Suntem deschiși, însă nu acceptăm ca unii să se mai îmbogățească pe spatele dansatorilor. Ansamblul va fi doar al Lugojului, nu și al vreunui partid ori al vreunui impostor. Dansatorii vor fi instruiți și vor beneficia gratuit de toate facilitățile necesare funcționării ansamblului.

– Ce se întâmplă cu lucrările din centrul orașului?

Lucrările au fost suspendate până la introducerea integrală a rețelelor de utilități în subteran și până la realizarea tuturor branșamentelor riveranilor la utilități. Aceste lucruri au fost omise de administrația PSD, în stilul caracteristic. Momentan, suntem în faza de proiectare a acestor lucrări. Sperăm ca din aprilie să fie reluate lucrările la proiectul principal.

– Spuneați că există o ordonanță de urgență care prevede posibilitatea preluării în administrarea primăriilor a malurilor râurilor de către administrațiile publice, în limitele intravilanului. Mai spuneați că veți solicita de la Apele Române acordarea dreptului de administrare a malurilor râului Timiș pe porțiunea de intravilan. Avem speranța că la vară vom putea să ne bucurăm de maluri curate și amenajate?

– De maluri curate vom avea parte încă de anul acesta. Vom înăspri amenzile și vom intensifica acțiunile de curățenie. Amenajarea malurilor este, însă, o operațiune de durată și destul de costisitoare.  În prezent, prioritățile Lugojului sunt legate de sănătate, educație și de infrastructura de apă și canal.

– Cum intenționați, în viitor, să sprijiniți firmele mici din Lugoj? Există posibilitatea de a încredința contracte direct firmelor, fără licitație, pentru lucrări sub 100.000 lei?

– Firmele vor fi sprijinite prin încurajarea concurenței reale. Vom atribui lucrări în mod direct, în baza legii și doar celor care furnizează calitate la preț corect. Firme abonate la bani publici în baza relațiilor personale și care și-au bătut joc de banii lugojenilor nu vor mai exista.

Lumea nu vă vede și nu este suficient să comunicați cu lugojenii doar prin facebook sau prin comunicate de presă. Se simte în oraș vântul schimbării, dar lumea vrea să vă vadă! Cum comentați?

– Oamenii vor să vadă schimbări în viața comunității și nu neapărat pe cei care le fac. Credeți că vrea cineva să mă vadă pe mine sau preferă să vadă că e curățenie în oraș? Sigur, în opoziție, am fost extrem de vizibil pentru că lucrurile nu mergeau bine în Lugoj și pentru că eram singura voce care avea curajul să spună asta. Acum trebuie să fac ce am promis, nu să-mi fac imagine.

– Cu ce gânduri pășiți în noul an și ce mesaj doriți să adresați lugojenilor?

– Noul an ne va aduce sarcini extrem de dificile. Ne pregătim să construim ceva durabil, iar pentru asta trebuie să luăm deciziile corecte. Resursele financiare sunt limitate, iar nevoile orașului sunt nenumărate. Suntem în fața unei provocări uriașe, urmând să decidem care este ordinea priorităților. Investim mai mult și mai rapid în educație sau în sănătate, în infrastructura de apă-canal sau în curățenie, în eficientizarea activităților primăriei sau în mobilitatea urbană?

Lugojenii trebuie să fie parte la tot ceea ce vom face. Vor trebui să fie mai responsabili în privința păstrării curățeniei și a colectării selective a deșeurilor, vor trebui să fie primii care ne vor anunța neregulile din activitatea noastră, însă și primii care ne vor sugera soluții.

Va fi anul în care va trebui să recâștigăm încrederea în noi înșine, încrederea în faptul că ne putem oferi un Lugoj impecabil.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.