Cum arată finanțarea campaniei pentru locale? [raport și bază de date interactivă]

Share Button

Expert Forum a lansat primul raport de monitorizare a finanțării campaniei electorale de la alegerile locale din septembrie 2020. Raportul are scopul de a trasa câteva concluzii legate de finanțarea campaniilor electorale, pe baza analizei legislației electorale și privind finanțarea politică, din analiza datelor publicate de AEP și din discuții cu reprezentanți ai partidelor politice și candidați independenți. Recomandările din raport se adresează partidelor politice, Autorității Electorale Permanente și instituțiilor cu rol de inițiativă legislativă.

Totodată, EFOR a dezvoltat o pagină web unde pot fi consultate datele privind contribuțiile la campania electorală furnizate de către Autoritatea Electorală Permanentă, până la data de 4 septembrie. Platforma va fi actualizată pe măsură ce vor fi publicate mai multe date.

Raportul și statisticile aferente pot fi consultate pe pagina web – www.expertforum.ro/finantare-campanie-locale/

Baza de date este accesibilă pe pagina web www.expertforum.ro/finantari-partide/contributii-campanie.html

Concluzii

  • Până la data de 4 septembrie, competitorii electorali au adus contribuții de 823.539,45 lei, din care suma de 1.462.082,47 lei a fost raportată de independenți. De asemenea, suma de 2,8 milioane reprezintă transferuri în conturile centrale ale partidelor, realizate de ALDE (76%) și USR (24%). Cea mai mare parte din contribuții (95%) provin din veniturile proprii ale candidaților
  • Setul de date publicat de AEP reflectă comprehensiv contribuțiile candidaților și partidelor. Cu toate acestea, calitatea datelor poate fi îmbunătățită, pentru a permite analizarea mai facilă
  • Deși competitorii electorali nu pot primi contribuții sau face cheltuieli fără a le declara către AEP (contribuțiile terților nu sunt admise, contrar standardelor internaționale), nu se publică niciun fel de rapoarte intermediare cu privire la aceste tranzacții, deși există recomandări internaționale în acest sens
  • Perioada de precampanie nu este reglementată suficientși, practic, campania reală s-a mutat înainte de 28 august. În perioada de precampanie nu există reguli privind marcarea materialelor de promovare și nici reguli de raportare specifice. EFOR a solicitat partidelor să comunice care au fost cheltuielile pentru perioada de precampanie, singurul partid care a răspuns fiind Pro România –  suma folosită din subvenţii pentru promovarea partidului şi a candidaţilor, în perioada iulie-august 2020, este de 776.612,29 lei. Această sumă a fost folosită pentru promovare outdoor/stradală (panouri) şi ecrane LED în mai multe judeţe
  • Există multiple neclarități în legea electorală și cea privind finanțarea politicălegate, printre altele, de limitele donațiilor pentru campaniile electorale, donații online sau regulile pentru cheltuirea sumelor dedicate campaniei prin mijloace audio-video. O neclaritate specifică acestor alegeri, care nu a fost interpretată de Biroul Electoral Central privește numărul de afișe care se pot utiliza pentru fiecare panou electoral, întrucât legea permite un singur afiș chiar dacă un competitor poate avea candidați pentru mai multe tipuri de funcții. De asemenea, având în vedere situația creată de COVID-19 ar fi fost utilă posibilitatea de a aloca mai multe fonduri pentru campania online (până la 30%), comparativ cu cea print (până la 50%).
  • Anumiți competitori electorali au întâmpinat dificultățiprecum deschiderea de conturi bancare sau găsirea unor mandatari financiari
  • Candidații independenți și anumite partide politice rămân dezavantajați în condițiile în care partidele politice care primesc subvenții le pot folosi pentru campania electorală. Legea a fost modificată cu puțin timp înaintea alegerilor pentru a permite această derogare, contrar standardelor internaționale
  • Abuzul de resurse publice reprezintă o problemă, mai ales din perspectiva în care candidații aflați în funcții publice se folosesc de fonduri publice sau de alte mijloace pentru a se promova politic. Măsurile luate în sensul sancționării și descurajării unor astfel de abateri rămân mai degrabă limitate.
  • În luna august partidele politice și persoanele afiliate au cheltuit aproximativ 3 milioane de lei pentru promovare pe Facebook (prin FB Ads). Deși în perioada de campanie, competitorii sunt obligați să marcheze materialele de propagandă, inclusiv cele în format online, EFOR a constatat numeroase cazuri de la toate partidele, din toată țara, în care legea nu s-a respectat. Promovarea online rămâne subreglementată, iar controlul acesteia dificil de realizat.
  • Analiza datelor privind contribuțiile arată că anumiți competitori au raportat deja mai multe fonduri decât limitele permise de lege(exemple în raport)

AL PRESS

694

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.