Autostrada Sudului e blocată, iar lotul 2 din A1, Holdea-Margina, nu va fi gata în actualul PNRR

Nicolae SILADE

♦ Contractul pentru studiul de fezabilitate al lotului 4 Caransebeș-Lugoj, parte din Autostrada Sudului. a fost blocat. Compania de Drumuri (CNAIR) trebuia să semneze cu firma de proiectare Acciona (Spania) contractul pentru studiul de fezabilitate al lotului 4 Caransebeș-Lugoj, conform datelor oficiale consultate de Economedia pe portalurile SEAP și CNSC.

Sectorul de drum de mare viteză Caransebeș – Lugoj va asigura conexiunea și cu viitorul drum expres Craiova – Târgu Jiu. Dar, Activ Proiectare a depus contestație la CNSC cu privire la contractul pentru studiul de fezabilitate al lotului 4 Caransebeș-Lugoj.

♦ În ceea ce privește Autostrada A1, nu este nicio șansă ca porțiunea dintre Holdea și Margina să fie gata complet în actualul termen PNRR, 2026, spun reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

Cel mai optimist scenariu pentru această porțiune ar fi  sfârșitul lui 2027.

„În ciuda promisiunilor fanteziste ale politicienilor, nu este nicio șansă ca Autostrada A1 dintre Holdea și Margina să fie gata complet în actualul termen PNRR, 2026”, transmite API.

Contractul a fost semnat cu UMB în 14.10.2022, are ordin de începere emis în 5.12.2022 și prevede 11 luni de proiectare și alte 34 de execuție.

Termenul de finalizare a proiectării, noiembrie 2023, a fost cu mult depășit. Pe subsecțiunea E1 (7 kilometri înspre Margina) antreprenorul are autorizație de construire și front de lucru arhisuficient, dar nu mai are capacitate, fiind concentrat pe A7 Buzău-Focșani.

Pe subsecțiunea E2 (cea cu tunelurile de 2,13 kilometri în apropiere de Holdea) UMB a livrat recent proiectul tehnic în CNAIR, iar acum mingea este din nou la stat care trebuie să rezolve exproprierile suplimentare, defrișările extra la portaluri și, desigur, emiterea autorizației de construire.

Nu se poate intra în teren. Argumentele care țin de contract, stadiul actual și provocările tehnice arată că nu se poate finaliza la timp acest proiect.

„Nu există presiune contractuală pe UMB pentru finalizare în 2026. Stăm după… stat. Procedurile sunt foarte anevoioase”, spune API.

Ce se va întâmpla în urma pierderii trenului PNRR?

„Acest ciot de 365 milioane euro, parte din lotul 2 al A1 Lugoj-Deva, este întins deja pe două exerciții financiare UE, POS-T și POIM. Și nu se poate faza încă o dată, pe actualul Program Transport”, spune API.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.