Afaceri de succes: cultura fast-food, un fenomen care câștigă tot mai mult teren și adepți

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

Dan TIMARU

Tinerii curajoși și ideile lor novatoare

Suntem în mileniul III și  lumea se mișcă mai repede decât în urmă cu câteva decenii. În consecință, ritmul vieții în mediul urban contemporan este mult accelerat. Ni s-a schimbat modul de viață, implicit și mentalitatea. Totul se derulează în jurul nostru în mare viteză, de parcă am fi într-o cursă contra-cronometru cu cineva.

Nu numai ca indivizi am am suferit mutații în comporta-ment, dar și în familia tradițională se observă instalarea altor reguli în ceea ce privește alimentația. A apărut cultura fast-food. Un fenomen care câștigă tot mai mult teren și adepți. Preparatele fast-food apar tot mai des în meniul multor persoane, datorită rapidității cu care pot fi comandate și consumate, dar și a gustului lor deosebit.

Există o dispută acerbă pro și contra acestui gen de alimentație. Rapiditatea cu care ești servit sau faptul că fast-food-ul se află în apropierea locului de muncă sau casei sunt factori care te pot determina să alegi acest gen de hrană. Nu mai avem timp să gătim.

Mâncarea tip fast-food este la mare căutare, chiar dacă nutriționiștii ne avertizează cu privire la acest tip de consum. Chiar și așa, o porție de cartofi prăjiți, o salată sau un sandwich rămân alegeri rezonabile pentru mulți dintre noi. Există numeroase unități fast-food care oferă mâncare mai sănatoasă decât cred nutriționiștii.

Salate proaspăt preparate, iaurturi semidegresate, cu fructe și cereale, până la smoothie-uri delicioase si sandwich-uri cu carne slabă și multe legume. Un astfel de local este și Benfast de la Lugoj. Afacerea a fost gândită și pusă pe picioare de un tânăr. Curajul, inventivitatea, seriozitatea, dar mai ales munca neobosită și respectul față de client și de dorințele acestuia au contribuit la afacerea lui de succes.

Beniamin Marinescu, patronul firmei Benfast își deapănă amintirile:

„M-am născut în anul 1992, în Făget, dar la scurt timp după nașterea mea părinții mei s-au mutat la Lugoj. Aici mi-am petrecut copilăria. După terminarea liceului am urmat cursurile Facultății de management. Am lucrat doi ani în timpul facultății, la Timișoara, în domeniul marke-ting și design, și încă trei ani după terminarea studiilor. Lucram cu firme din Mall și cu alte firme care organizau evenimente. M-am ocupat de  marketing și de tot ce ține de promovarea acestora. Și pentru că am învățat cum se promovează o afacere, am hotărât să încep și eu, pe cont propriu, ceva. De mic m-am simțit atras de bucătărie. De gătitul ușor. Nu am nicio pregătire în specialitatea de bucătar, dar mi-am zis că aș  putea excela prin inventivitate și nou. Mi-am zis că preparând pâine și sosuri la fața locului, după rețete sănătoase și originale, ar putea fi o idee bună.

Un amestec de iaurt cu puțin usturoi, pătrunjel și maioneză, toate de bună calitate, ar putea determina clientul să-ți deschidă ușa.  Prima dată am început acasă, pe 13 Decembrie. Livram la domiciliu. Am amenajat garajul corespunzător și m-am apucat de treabă. Asta era în 16 mai 2016, și am continuat până în noiembrie, când m-am mutat pe strada Bucegi, la numărul 19. Aici am funcționat cam trei ani și jumătate. Localul avea cam zece locuri și lucram cu patru oameni pe tură. Două ture însemnau opt oameni. În luna iunie din acest an, mi-am mutat afacerea aici, în centrul orașului. Doresc să duc afacerea la un alt nivel și să mă extind în țară. Plănuisem asta la sfârșitul anului trecut,  când nu se știa de pandemie.

Doream să deschid, pentru început, două locații în Lugoj și două în Timișoara. Cum situația  la ora actuală este cu totul și cu totul specială, am renunțat la Timișoara, urmând să revin la vechiul plan, când se vor liniști lucrurile. Planul despre care vorbeam era de extindere în țară, în cam treizeci de orașe. Am renunțat, deoarece   nu es-te momentul potrivit pentru așa ceva. Problema, într-o astfel de afacere, sunt angajații care nu depun un interes anume în dezvoltarea cantitativă și calitativă a afacerii. Extinderea urma să se facă în orașe mari.

În acest caz, ai nevoie de un personal numeros, cam 23 de oameni pe unitate. Este riscant să te arunci acum într-o astfel de afacere, când se impun o serie de restricții. Sunt sigur că va fi  o afacere de succes într-o altă conjuctură.

Am început cu salate, kebab și durrum-durrum (o alternativă  la șaorma), o specialitate turcească fără cartofi prăjiți, fără maioneză, ketschup și sosuri de usturoi – e un preparat pe bază de iaurt, legume și carne. Totul este făcut de noi, lipiile le prăjim pe plită. Pe parcurs, am introdus și urdă în preparat.  Clientela este diferită. Omul nu trebuie să aibă senzația de prea plin după ce consumă produsele noastre. De aceea, folosim ingrediente naturale și de bună calitate.

Ne aprovizionăm din Germania. Toate preparatele sunt gândite de mine. În viitor, intenționez să colaborez cu un bucătar profesionist, un maestru al genului, cu care să impun produsele mele pe piață. Am încercat recent o colaborare cu cineva foarte cunoscut, dar am renunțat, pentru că dumnealui dorea să schimbe tot conceptul, rețetele, felul în care abordăm clientul etc. etc. În acest caz nu mai era ceea ce am conceput eu. Afacerea și-ar fi pierdut identitatea. Ea  trebuie să aibă amprenta gândirii mele.

Nu e totul să faci bani într-o afacere. Trebuie să fii tu însuți mulțumit de mulțumirea clientului. Cel puțin așa gândesc eu.  Pe lângă preparate sărate, avem și produse dulci pe care nu le facem noi. Colaborăm cu altă firmă care ne livrează produse proaspete și de bună calitate.

Servim băuturi nealcoolice, limonadă de căpșuni, limonadă de mentă, fresh de portocale, băuturi pe care le preparăm pe loc. Pâinea pentru kebab o coacem din aluat preparat de noi. De trei ori pe zi facem aluat. La 30 minute, scoatem câte 10-15 chifle.

Aceeași organizare o avem și  la cealaltă locație, de la Dedeman. Un meniu mai restrâns, fără dulciuri, fără sandwich-uri, fără salate. Acolo e fast-food, nu restaurant. Sunt doar două mese, vor fi patru în curând.

Cu toate impedimentele create de această pandemie, reușim să fim pe profit. Desigur că cifra de afaceri a scăzut cu cel puțin 30%, în condițiille în care targetul e mult sub cel propus. Deci, noi, la ora actuală, în condițiile normale ale unei economii funcționale, ar fi trebuit să fim mult mai sus. Localul, fiind așezat într-o zonă bună, cu vad comer-cial, nu putem să ne plângem totuși de lipsă de clienți. Ne ajută mult livrările la domiciliu. Media de livrare a crescut odată cu pandemia.

Totuși, prin faptul că anumite firme și-au redus personalul, sau că școlile funcționează în regim online, sau pentru că elevii petrec mai puține ore în școală – toate acestea se resimt în vânzări. Muncim cu dăruire și pasiune și învingem toate greutățile. Nu am făcut împrumuturi în bancă, nici nu am accesat fonduri europene, așa că nu am presiuni din aceste direcții. Prudent și responsabil, poți funcționa și în astfel de condiții. Pentru cei care intenționează să-și facă propria afacere, îi sfătuiesc să fie serioși, să studieze piața și să țină cont de nevoile, și mai ales, de pretențiile clienților. Și, nu în ultimul rând, să aibă răbdare,  pentru că e un drum lung și adesea anevoios, dar la capătul căruia te așteaptă satisfacții și împliniri”.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.