Vocea umană, acest instrument minunat care cântă și încântă: baritonul Dan Patacă

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

Dan TIMARU

Opera este un termen care prin anul 1597 desemna un anumit gen muzical, o formă de teatru, fiind deseori denumită teatru liric, în care întreaga acțiune se desfășura total sau predominant pe fond muzical sau cântat. Prima operă s-a deschis în 1637 la Veneția și servea doar la divertismentul aristocraților. Prima operă importantă este considerată „Daphne” de Jacopo Peri, care a fost interpretată pentru prima dată în 1597. Acest gen muzical  a câștigat rapid popularitate, devenind o formă preferată de artă. Statisticile arată că astăzi au loc aproximativ douăzeci de mii de spectacole de operă pe an. Aceasta înseamnă că mai mult de cincizeci de opere sunt interpretate zilnic în lume. Cântăreții de operă fascinează nu numai prin ambitusul vocii, ci și prin încărcătura emoțională pe care aceștia o pot transmite auditoriului. Baritonul este cel mai frecvent tip de voce masculină. Astfel, acest tip de voce este folosit în mod obișnuit în operă pentru roluri de generali sau nobili. O astfel de voce nobilă se regăsește și în nobila persoană a baritonului Dan Patacă.

Baritonul Dan Patacă s-a născut la Lugoj, unde a urmat cursurile școlii primare și liceul. La vârsta de zece ani a început să studieze vioara cu profesoara Maria Blum, iar șapte ani mai târziu studiază canto cu profesoara Rodica Rădulescu Konig. La îndemnurile acesteia, Dan Patacă participă la un concurs de preselecție pentru corul Operei din Timișoara. Este selecționat și în anul 1982 este angajat în corul Operei Naționale Române din Timișoara.

În perioada în care fost corist, a interpretat mai multe roluri de mică anvergură, în opere și operete, cum ar fi: „Fiorello” din „Bărbierul din Sevilla”, de G. Rossini, „Medoro” din opera „Orlando” de G.F. Handel, „Sembriosch” din „Văduva Veselă” de F.Lehar, etc.

În anul 1991 debutează în primul rol mai important, „Schaunard” din „Boema” de G. Puccini. Acest rol îl va interpreta atât în Timișoara cât și în alte orașe din țară: Craiova, Galați și Constanța, cât și în străinătate, în Italia, Germania, Olanda, Belgia.

În anul 1993 debutează în rolul „Belcore” din „Elixirul dragostei” de G. Donizetti, rol cu care va da și concursul pentru ocuparea postului de solist. Urmează o serie de alte debuturi. Rolul „Malatesta” din „Don Pasquale” de G. Donizetti, rol care va fi interpretat în țară cât și în Olanda, la Amsterdam, Rotterdam, Bergen op Zoam, etc. Urmează rolul „Silvio” din „Paiațe” de R. Leoncavallo. În 1995 debutează în rolul „Giorgio Germont” din „Traviata”, rol de asemenea cântat în țară și stăinătate. Tot în 1995 participă la prima ediție a Concursului Internațional de canto „Haridea Darclee” unde obține premiul al doilea.

Debutează în rolul „Valentin” din opera „Faust” de Ch. Gounod, rol pe care îl va interpreta și în Olanda, la Amsterdam, Rotterdam, Winschoten, Staatskanal etc.

Cu ocazia premierei operei „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti, debutează în rolul „Enrico’’, spectacol cu care va face turnee în Olanda și Belgia, în orașele Amsterdam, Oss, StaatskanaI, Bruge etc. În anul 1996 debutează în rolul „Masetto” din opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, rol pe care îl va interpreta în țară, dar și în Olanda, Belgia, Germania.

Următorul debut este în rolul „Dr. Falke” din opereta „Liliacul” de J. Strauss, la fel interpretat în Germania, Olanda, Belgia.

Anul 1998 înseamnă debutul în rolul „Figaro” din „Bărbierul din Sevilla”, rol cu care își va da licența de absolvire a Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică, secția canto, la clasa prof. Alexandru Moisiuc.

Urmează roluri în „Ping” din opera „Turandot” de G. Puccini, rolul ,„Homonay” din opereta „Voievodul Tiganilor” de J. Strauss și „Sharpless” din  opera   „Madama Butterfly” de G. Puccini.

În opera „Boema” de G. Puccini debutează în rolul „Marcello”, rol cu care va face turnee în Olanda, Germania, ltalia.

În anul 2004 apare în rolul „Contelui De Luna” din o-pera „Trubadurul” de G. Verdi, rol pe care îl va interpreta pe scenele din Timișoara, Constanța și câteva orașe din Olanda. În opera „Aida” de G.Verdi, debutează cu rolul „Amonasro”.

În anul 2006 i se încredințează rolul „Renato” din „Bal mascat” de G. Verdi. În același an urmează un turneu cu acest rol în Olanda și Belgia, alături de Opera din Constanța.

În 2007 este invitat în Albania, la Tirana, la Opera Națională Albaneză, cu rolul „Renato” din „Bal Mascat” pentru premiera cu același titlu, unde va cânta în patru spectacole.

În 2010 are loc la Opera Națională Română din Timișoara premiera operei „Gianni Schicchi”, ocazie cu care debutează în rolul titular.

Tot în anul 2010 debutează în rolul „Nabucco” din o-pera cu același nume de G. Verdi, rol cu care va participa la Festivalul de Operă de la Sibiu.

Anul 2011 aduce pe scena Operei Naționale Române din Timișoara montarea operei „Adriana Lecouvreur” de F. Cilea, iar Dan Patacă debutează în rolul „Michonet”, cu acest spectacol participând la Festivalul Operelor Naționale din România, la Cluj.

Activitatea baritonului Dan Patacă a fost încununată de nenumărate premii: Premiul al doilea la Concursul Internațional de canto „Hariclea Darclee” Brăila 1995. În anul 2012 primește Diploma de excelență pentru contribuția adusă la dezvolta-rea municipiului Lugoj în cultură, acordată de Fundația Europeană Drăgan și Primăria Municipiului Lugoj. Urmează cursuri de măiestrie artistică, în 1996, la Brăila, cu Mariana Nicolesco, și la Timișoara, cu Corneliu Murgu. Colaborează cu instituții, cum ar fi: Radiodifuziunea Română București – Concert la Sala Radio cu „Requiemul” de G. Faure și înregistrări cu arii din opere, cu Filarmo-nica George Enescu București – Concert cu opera „Orestia 3” de Aurel Stroe, Ateneul Român – Concert Mariana Nicolesco și Laureați ai Concursului de canto Hariclea Darclee,  colaborări cu Opera Română Iași, Opera Constanța, Teatrul Craiova, Teatrul Galați, Filarmonica Satu-Mare.De-a lungul carierei, a colaborat cu numeroși dirijori români și străini printre care: Ion Iancu, Gheorghe Stanciu, Victor Dumanescu, Remus Georgescu, Davide Crescenzi [ltalia], Mihaela Silvia Rosca, Petre Sbarcea, Marco Balderi [ltalia], Peter Oschanitzchy, Nicola Giuliani [ltalia].

A colaborat, de asemenea, cu mulți regizori printre care: Marina Emandi Tiron, Ognean Draganov [Bulgaria], Pichi Mihailescu, Mario De Carlo [ltalia], Carmen Dobrescu, Diana Kienast [Wiener Staatsoper].

A avut o serie de parteneri si partenere de scenă români și străini printre care: Elena Mosuc, Felicia Filip, Nicoleta Ardelean, Celia Costea, Dragana Radakovic, Kamen Khanev, Silvia Sarina Munteanu, Sorin Draniceanu, Raberto Scandiuzzi, Miroslava Yordanova, Sabina Puertolas, Călin Brătescu, Carmen Gurban, Like Xing, Kim In Hui, Gheor-ghe Petean.

Dar activitatea lui Dan Patacă nu se desfășoară doar pe scenă. Din anul 2012 este cadru didactic asociat la Facul-tatea de muzică și teatru din Timișoara a Universității de Vest. Între timp și-a luat și doctoratul în muzică. Titlul tezei de doctorat a fost „Baritonul liric, de la sfârșitul perioadei belcanto, până la Giuseppe Verdi, în prima etapă de creație”

Aceasta este pe scurt cartea de vizită a baritonului Dan Patacă, lugojeanul cu care ne mândrim. Vocea lui a răsunat pe marile scene europene ducând cu ea faima școlii de muzică românești, a talentului și sensibilității artistice deosebite cu care l-a înzestrat Dumnezeu. Pandemia a așternut însă o perioadă de tăcere pe scena Operei din Timișoara, dar nu pentru totdeauna. Am aflat cu bucurie că, la 15 mai, va avea loc premiera operei „La serva padrona”. Veniți, dragi cititori, să auziți minunatele glasuri ale cântăreților timișoreni și să vă bucurați de farmecul muzicii!

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.