Comunitatea Evreilor din Lugoj, păstorită cu har de matematicianul Ivan Bloch, a sărbătorit noul an iudaic 5778 (Rosh Hashana) împreună cu un select public meloman. La chemarea anticului Shofar, după rugăciunea de seară, membrii micii comunități (care i-a dăruit muzicii bănățene, naționale și europene pe tenorul-spinto Géza Czitrom, baritonul Oszkár Kálmán-Kirschner, pianistul și dirijorul Ernő Földvári, dirijorul Tobias Schwager, pianistul Paul Dan și György Kurtág – corifeul componisticii de avangardă europene) s-au alăturat spectatorilor invitați, în acordurile divine ale muzicii.
A fost un dar de preț oferit lugojenilor, sâmbătă, 23 septembrie 2017: recitalul extraordinar al violonistului de talie europeană Florin Paul, acompaniat de universitarul timișorean Sorin Dogariu, solist al Filarmonicii din Arad, fost profesor al Şcolii Gimnaziale de Muzică „Filaret Barbu”, vechi şi devotat colaborator al Corului „Ion Vidu” în memorabila Fantezie pentru pian, cor şi orchestră de Ludwig van Beethoven (1986), sub bagheta lui Remus Georgescu.
Maestrul Florin Paul, Cetăţean de Onoare al urbei noastre, personalitate exponenţială a artei interpretative violonistice europene (într-o uimitoare comuniune cu vioara sa, un instrument modern construit de lutierul Jean-Luc Domenichini în 2008), a oferit un recital alcătuit, în cvasiexclusivitate, cu opusuri din literatura preclasică: Giuseppe Tartini – Sonatele în Sol major și mi minor, J. S. Bach – Sonata în mi minor, Antonio Vivaldi – Sonata în La major și J.-M. Leclair – Sonata în Re major. În prima parte, acompaniamentul a fost susținut la orgă, iar în cea secundă, în fața altarului, la o pianină digitală ale cărei sonorități au imitat clavecinul. Într-un final apoteotic, ca o încununare a unei prelungi rugăciuni înălțate, pe calea sunetelor, Creatorului, melomanilor le-au fost împărtășite divinele efluvii melodice ale Meditației lui J. Massenet și, ca bis, profunda, tulburătoarea secvență melodică din Orfeu și Euridice de Chr. W. Gluck.
Florin Paul şi-a însuşit primele noţiuni muzicale în mediul familial (ambii săi părinţi având remarcabile preocupări muzicale – tatăl, violonist amator, mama, soprană în Corul „Ion Vidu”), fiind apoi elevul lui Iosif Willer, o personalitate culturală emblematică a Lugojului, de numele căruia se leagă invitarea lui George Enescu la Lugoj, în anul 1912, când marele muzician a susţinut primul recital violonistic în Banat. După un popas la Liceul de Muzică „Ion Vidu” din Timişoara (unde l-a avut profesor pe Ilie Lina), artistul lugojean va absolvi Liceul de Muzică nr. 1 din Bucureşti (la clasa profesoarei Elisabeta Tomescu-Ciomu), desăvârşindu-şi apoi studiile la Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, sub îndrumarea charismaticului pedagog Ştefan Gheorghiu.
Încă din anii studenţiei şi-a etalat măiestria interpretativă, dar şi inegalabila virtuozitate, bazate pe o eclatantă tehnică violonistică şi o profundă şi sensibilă gândire muzicală, cucerind laurii unor prestigioase concursuri internaţionale: „Jacques Thibaud” (Paris, 1977) şi „Niccoló Paganini” (Genova, 1979), succese reconfirmate ulterior, după rămânerea definitivă în Germania (1982), la concursurile „Ludwig Spohr” (Freiburg, Germania, 1982), „Tibor Varga” (Sion, Elveţia, 1984) şi „Yehudi Menuhin” (Paris, 1985).
A debutat ca artist profesionist în 1982, după absolvirea Conservatorului bucureştean, la Filarmonica din Botoşani (ca solist concertist), colaborând cu principalele orchestre filarmonice naţionale. După un stagiu de perfecţionare la Freiburg, cu prof. Wolfgang Marschner, a devenit, prin concurs, concertmaistru al Filarmonicii din München, sub bagheta lui Sergiu Celibidache, cariera sa continuând la Filarmonica din Stuttgart şi, din anul 1994, la Orchestra Radio din Hamburg, unde activează şi în prezent în calitate de prim-concertmaistru.
O secvenţă semnificativă în cariera sa solistică a reprezentat-o contactul cu Henryk Szeryng, la Academia „Bach”, materializat prin apariţia concertistică, alături de genialul violonist, în Concertul pentru două viori de Johann Sebastian Bach. De altfel, Florin Paul este recunoscut ca un specialist al interpretării opusurilor bachiene, realizarea a două CD-uri cuprinzând Sonatele şi Partitele lui Bach fiind relevantă în acest sens, înregistrările constituindu-se în interpretări de referinţă pe plan european. Deşi s-a dedicat în exclusivitate carierei concertistice, Florin Paul şi-a dat şi măsura talentului său pedagogic, susţinând mai multe cursuri de măiestrie interpretativă în România şi străinătate.
La sfârșitul festinului muzical, toți spectatorii, emoționați și spiritualizați, păreau animați de același frumos gând, tradiționala urare evreiască Shana Tová u-Metuká! (Un an bun și dulce!)
Constantin-T. STAN
Lasă un răspuns