Podul de cărămidă din satul Tapia

La solicitarea Fundației „Pro Patrimonio” România s-a declanșat procedura de clasare în regim de urgență în Lista Monumentelor Istorice a Podului de cărămidă din satul Tapia

Acum doi ani, mai exact la 10 septembrie 2022, vicepreședintele Consiliului Județean Timiș, Cristian Moș, anunța că circulația rutieră pe podul de la Tapia va fi închisă în cel mai scurt timp. După un an, CJT anunța că reînchide circulația rutieră între Tapia și Măguri, pe „Podul Turcului”.

În aprilie 2024, un grup de cetățeni din Măguri a solicitat Consiliului Județean Timiș, prin intermediul ziarului Actualitatea, informații privind data la care începe reparația podului din Tapia.

„De doi ani așteptăm să se repare acest pod pentru a putea circula autobuzul Lugoj-Măguri. Sunt bătrâni în sat care vor să meargă la doctor, mame cu copii, oameni care vor să-și cumpere alimente din oraș și nu au cu ce circula”, spuneau cetățenii din Măguri, dar nimeni, nici de la Primăria Municipiului Lugoj, nici de la CJT, nu le-a dat un răspuns.

Așa că măgurenii i-au taxat la votul din iunie.

* * *

Dar iată că acum situația Podului de cărămidă de la Tapia se complică.

Fundația Pro Patrimonio România, prin președintele executiv Șerban Sturdza, arhitect și restaurator reputat, membru corespondent al Academiei Române  Secțiunea Arte, Arhitectură și Audiovizual, a solicitat – la începutul acestei luni – Direcției Județene pentru Cultură Timiș, clasarea în regim de urgență în Lista Monumentelor Istorice a Podului istoric de cărămidă din satul Tapia, aparținător municipiului Lugoj.

„Fundația Pro Patrimonio România solicită Direcției Județene pentru Cultură Timiș declanșarea procedurii de clasare în regim de urgență în Lista Monumentelor Istorice a Podului istoric de cărămidă din satul Tapia, municipiul Lugoj, în baza art. 13 alin. (1) pct. 2 lit. d) din Legea nr. 422/2001, privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Situat într-un peisaj pitoresc, pe vechiul drum principal dintre Lugoj și Criciova (Lugos — Kricsovai közut sau  Lugos – Zsidóvár közut, la km 6), podul de cărămidă de la Tapia, care traveresează canalul omonim, face parte din prima generație de poduri, de factură industrială (standarde de rezistență, plan tip, cărămidă de fabrică etc.) ridicate în Comitatul Caraș-Severin începând cu anul 1880.

Cu toate că a existat o dorință din partea Oficiului Regal de Stat în Construcții Lugoj  (Lugosi M. Kir. Államépítészeti Hivatal) de a înlocui numeroasele poduri de lemn care împânzeau județul Caraș-Severin și implicau reparații după fiecare viitură, edificarea celor de cărămidă s-a facut după necesitățile de moment.

Utilizarea betonului armat în construcția de poduri se generalizează în județul Caraș-Severin, în jurul anului 1910 (vezi licitațiile lucrărilor publice tipărite în ziarele de specialitate: Vállalkozók Lapja, Gazdasági Mérnök, Építő Ipar).

În aceste condiții, de-a lungul anilor, majoritatea podurilor de cărămidă din  aceată categorie au dispărut. Podul din Tapia, ridicat între 1881-1882[1], reprezintă un exemplu rar de construcție utilitară timpurie din zona Lugojului, cu o certă valoare de patrimoniu industrial.

Vă rugăm să luați în considerare clasarea lui în regim de urgență! La o evaluare preliminară potrivit normelor metodologice de clasare și inventariere a monumentelor istorice aprobate prin OMC nr. 2260/2008cu modificările și completările ulterioare, se constată faptul că aceasta este susceptibil de a întruni criteriile de clasare în Lista Monumentelor Istorice:

♦ Întrucât podul a fost construit anterior anului 1920, prag din normele metodologice în acordarea calificativelor la criteriul vechimii, aceasta are valoare medie, la o primă evaluare.

♦ Considerăm că este în măsură să obțină calificativul mare la criteriul referitor la valoarea arhitecturală, artistică și urbanistică având în vedere semnificația și reprezentativitatea pentru programul de poduri, faptul că păstrează în stare bună elementele decorative și de tehnică de realizare.

♦ În ceea ce privește criteriul referitor la frecvență (raritate și unicitate), se constată că majoritatea podurilor de cărămidă din aceată categorie au dispărut, astfel că la acest criteriu, considerăm că se poate acorda calificativul foarte mare.

♦ La criteriul referitor la valoarea memorial – simbolică, propunem calificativul mare, imobilul deținând un loc important în evoluția localității și face parte din prima generație de poduri, de factură industrială (standarde de rezistență, plan tip, cărămidă de fabrică etc.) ridicate în Comitatul Caraș-Severin începând cu anul 1880.

Ținând cont de însemnătatea istorică și valoarea patrimonială a ansamblului pentru comunitatea lugojeană vă rugăm să aprobați clasarea în regim de urgență a corpului principal și a celor două anexe (garajele) dinspre stradă”, se menționează în cererea adresată directorului executiv al Direcției Județene pentru Cultură Timiș, Sorin Vlad Predescu.

În urma acestui demers, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș a constatat „pericolul iminent de distrugere a imobilului cu valoare istorico-tehnic-arhitecturală Pod de cărămidă  sat Tapia, având în vedere și autorizația de construire nr. 27/28.03.2024 emisă de Primăria Lugoj pentru „Demolare și construire podeț pe DJ 680 km 4+000 peste canal, la Tapia” și în 9 septembrie 2024 a anunțat Consiliul Județean Timiș, Direcția drumuri și poduri județene că „se declanșează procedura de clasare, conform Legii 422/2001, fiind îndeplinite condițiile  conform art. 21, alin (2) și alin. (3)”, menționând: „«De la data comunicării către proprietar sau către titularul altor drepturi reale a procedurii de clasare sau până la comunicarea neclasării, după caz, dar nu mai mult de 12 luni, bunului imobil în cauză i se aplică regimul juridic al monumentelor istorice»”.

Nicolae SILADE

Alina Dana OLAR

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.