După ce Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a dat în judecată Ministerul Educației pentru refuzul de a comunica situația școlilor neconforme, brusc, reprezentanții ministerului au început să numere și ne-au trimis un răspuns.
Deși acesta cuprinde informații doar despre 3 din cele 8 aspecte solicitate, e suficient pentru a putea trage o concluzie clară: elevii români sunt într-un permanent pericol în fiecare zi! Cel puțin 60% din școlile în care învață sunt neconforme.
FACIAS a trimis Ministerului Educației 8 întrebări prin care întrebam câte școli au toaleta în curte, câte nu au autorizație DSP sau ISU, câte se încălzesc încă folosind lemne de foc, în câte școli elevii nu au nicio sursă de încălzire și suferă de frig iarna, câte trebuie să fie renovate și dotate adecvat, câte școli au fost renovate sau nou construite în 2023 și cate școli sunt supraaglomerate.
Opt întrebări clare care ar fi trebuit să releve tabloul complet al infrastructurii educaționale din România.
Inițial, ministerul a ignorat solicitările noastre, dar după ce i-am dat în judecată, ne-au trimis un răspuns.
Parafrazând, „a fost nevoie să fie dați în judecată să înceapă să numere”.
Chiar și așa, ministerul ne-a trimis informații doar pentru 3 dintre cele 8 solicitări. Din răspunsul lor reiese clar că infrastructura școlară din România este la pământ.
Din totalul celor 10.685 de clădiri administrate de unitățile de învățământ, 6.491 funcționează fără autorizație ISU, iar 3.131 nu an nici măcar autorizație sanitară de funcționare. Concret, cel puțin 60 % din spațiile în care învață elevii români prezintă un pericol pentru aceștia.
Aproape 200 de școli au încă wc-uri în curte
A treia întrebare la care Ministerul Educației ne-a răspuns a fost situația grupurilor sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare.
Celebrele wc-uri din curte despre care s-a scris atât de mult în ultimii ani. Ei bine, conform răspunsului primit, în 189 de școli elevii încă sunt nevoiți să meargă la toaletă în curte chiar și în iernile cu temperaturi extreme și să se spele cu o apă la limita înghețului.
În anul 2023, în care există zeci de soluții de construcții modulare super rapid de implementat, nu se pot găsi soluții pentru ca acești copii să poată beneficia de niște condiții decente?
Condițiile în care învață elevii, ecuație cu 5 necunoscute
În ciuda răspunsului primit, FACIAS consideră revoltător faptul că Ministerul Educației nu are date esențiale despre infrastructura școlară și condițiile în care învață milioanele de elevi, iar pentru 5 din cele 8 întrebări nu are răspunsuri.
Ministerul nu știe în câte școli elevii se încălzesc cu lemne, nu știe nici măcar în câte școli nu există nicio sursă de încălzire, în câte școli lipsesc dotările de bază pentru un act adițional decent sau în câte școli elevii învață în 3 schimburi, cu ore și pauze scurtate, din cauza capacității depășite a unității de învățământ.
Ce așteptări de îmbunătățire a infrastructurii educaționale există din moment ce nu cunoști situația concretă. Cum poți îmbunătăți ceva ce nu cunoști?
Sunt întrebări la care statul român trebuie să răspundă de urgență! Și imediat după răspunsuri, să înceapă acțiunile de remediere a situațiilor existente!
Lasă un răspuns