Proiectul «Construire spital și funcțiuni conexe pentru Spitalul Municipal „Dr. Teodor Andrei” Lugoj”, pentru care municipalitatea a obținut o finanțare de peste 150 de milioane de euro prin PNRR, va întârzia din cauza anulării licitației și reluării procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică.
Managerul de proiect, Claudiu Buciu, a oferit explicații privind anularea licitației, menționând că toată procedura de achiziție publică s-a făcut sub stricta supraveghere a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.
„Autoritatea contractantă (Municipiul Lugoj) a solicitat potențialilor ofertanți îndeplinirea următoarelor condiții esențiale:
♦ cifra medie de afaceri pentru ultimii trei ani (2020, 2021, 2022) să fie minimum 200 milioane RON;
♦ ducerea la bun sfârșit a construirii, în ultimii 5 ani, a unui contract care a presupus realizarea unui spital în valoare de cel puțin 100 milioane RON;
♦ ducerea la bun sfârșit a proiectării, în ultimii 5 ani, la nivelul a minimum 5 milioane lei (cumulat), în cadrul a maximum 5 contracte de proiectare de spitale.
Aceste condiții au fost stabilite astfel încât autoritatea contractantă să se asigure că ofertantul câștigător are capacitatea financiară și are experiența necesară în domeniul proiectării și al construirii de spitale, astfel încât să poată duce la bun sfârșit (din punct de vedere al calității și volumului lucrărilor), în termenul stabilit, construcția Noului Spital de la Lugoj.
În plus, prin stabilirea acestor condiții s-a avut în vedere și obligația de a nu îngrădi concurența, respectiv am avut în vedere să ne asigurăm că orice ofertant capabil să ducă la bun sfârșit aceste lucrări poate participa la această licitație.
Ofertantul a depus documente false
În cadrul procedurii au fost depuse două oferte: una din partea unei societăți din Turcia (prezentă pe piețele din Turcia, România, Ungaria, Austria și Germania) și una din partea unei asocieri constituite din două societăți din România (cu lucrări realizate exclusiv în România) și o altă societate din Turcia.
Pașii evaluării, stabiliți prin legislația în vigoare, presupun ca inițial să se evalueze ofertele din punct de vedere tehnic. Ambele oferte au fost considerate conforme.
Ulterior, ambele oferte au fost evaluate din punct de vedere financiar. Din cauza faptului că doar una dintre ofertele financiare s-a încadrat în valoarea estimată a contractului (oferta depusă de asociere), următoarea etapă a evaluării s-a desfășurat doar cu privire la această ofertă. În această ultimă etapă, ofertantul a trebuit să facă dovada experienței similare.
Din păcate, asocierea nu a putut face dovada experienței similare solicitate. Mai mult, în ceea ce privește experiența în domeniul construirii de spitale, asocierea a depus documente prin care a încercat să inducă în eroare comisia de evaluare, respectiv a depus documente neconforme cu realitatea.
Aceste documente au provenit de la societatea din Republica Turcia, dar au fost asumate pentru conformitate cu originalul de către liderul asocierii, o importantă societate ce activează în domeniul construcțiilor din România.
Certificarea pentru conformitatea cu originalul a documentelor prezentate a ridicat suspiciuni rezonabile că liderul asocierii are cunoștință despre caracterul nereal al documentelor prezentate.
Cele trei societăți asociate și-au împărțit rolurile în cadrul procedurii conform unei înțelegeri contractuale încheiate în scopul de a îndeplini condițiile de a participa la licitație și de a o câștiga.
Astfel, societatea lider al asocierii urma să îndeplinească condiția privind cifra de afaceri solicitată, cealaltă societate românească asociată urma să îndeplinească condiția privind experiența similară în domeniul proiectării de spitale, iar societatea din Republica Turcia urma să îndeplinească condiția privind experiența similară în domeniul construirii de spitale.
Societatea din Republica Turcia a depus în susținere, pentru a dovedi experiența similară în domeniul construcției de spitale, un contract de antrepriză încheiat între aceasta și beneficiarul declarat al proiectului în vederea construirii unei clinici medicale în cadrul unei baze militare de pe teritoriul Republicii Turcia, contract în valoare de peste 61.548.488,24 milioane USD.
Multiplele neconcordanțe dintre documentele depuse, erorile grosolane de redactare a documentelor înaintate, folosirea de ștampile la date la care acestea nu puteau exista, utilizarea de documente standard cu coduri de generare legate de momentul creării acestora, utilizarea de semnături identice pe mai multe documente, precum și faptul că proiectul prezentat în ofertă (trei fotografii) este realizat în realitate în SUA, într-o altă bază militară și de către un alt constructor, ne-au întărit convingerea că ofertantul a încercat să inducă în eroare comisia de evaluare, prin utilizarea de documente neconforme cu realitatea.
În demersul nostru de lămurire cu privire la veridicitatea documentelor depuse de către această societate, am accesat baze de date oficiale din Republica Turcia, din SUA dar și din România.
În consecință și această ofertă a fost respinsă, iar procedura, din lipsă de oferte corespunzătoare, a fost anulată. Procesele verbale prin care s-au evaluat ofertele, respectiv procesul verbal de anulare a licitației au fost validate de către ANAP prin emiterea unui Aviz Conform Necondiționat.
Când va fi reluată licitația
În perioada imediat următoare aprobării bugetului local (după 12 februarie 2024) licitația va fi reluată. Faptul că asocierea care a participat la această procedură nu a putut dovedi că deține experiența similară solicitată este regretabil și nu poate fi imputat nici consultanților și nici colegilor din comisia de evaluare.
Există voci care spun că poate ar fi trebuit să „închidem ochii” și că, astfel, în prag de alegeri, spitalul ar fi fost deja ridicat. Riscul de a porni la drum cu un ofertant care nu-și poate demonstra experiența similară nu poate fi asumat în mod responsabil.
Este mai important să pornim la drum, într-un asemenea proiect, cu un ofertant solid, capabil și cu experiență similară dovedită fără dubii, decât să plecăm la drum cu un ofertant incapabil și dispus să înșele și să ne trezim că proiectul se oprește din senin”, a explicat managerul de proiect.
Nicolae SILADE
Lasă un răspuns