Gong final, la Festivalul Internaţional de Teatru „FESTteamART”

În perioada 2-6 noiembrie 2016, Casa de Cultură a Municipiului Lugoj, în colaborare cu Primăria Municipiului Lugoj, a organizat ediția a XII-a a Festivalului Internațional de Teatru ”FestteamArt”.

Anul acesta, pe scena Teatrului Municipal ,,Traian Grozăvescu” au fost prezente următoarele trupe: Teatrul Municipal Caracal (piesa „Al şaptelea păcat”, adaptare după Dario Fo), Teatrul Popular Mediaş („Certificatul”, de Veneru Popa), „Actual Show Fantazio”, Constanţa  („Cartea junglei”, adaptare după Rudyard Kipling), Teatrul „Dan Alexandrescu”, Roman („Tango, monsieur” de Aldo Lo Castro), Compania Artistică „EvadArt”, Făgăraş („Şapte poveşti despre viaţă şi moarte”, după Matei Vişniec); de menţionat faptul că această trupă este formată numai din tineri, care lucrează sub „bagheta” regizoarei Codrina ANGHEL, nimeni alta decât fiica actriţei şi regizoarei lugojene Maria Voronca, trupă din care fac parte şi două nepoate ale Maiei Voronca, Dorheea şi Christa ANGHEL, de unde se vede că aşchia, respectiv aşchiile, nu sare (sar) departe de trunchi, Teatrul Abentau, Austria („Eu sunt Medeea”, după Euripide), Teatrul „Reduta”  al Centrului Cultural „Reduta”, Braşov („În cursul zilei de azi-noapte”, de Cornel Udrea), Teatrul „Jean Bart”, Tulcea („Serpentine”, de Tankred Dorst) şi Teatrul Apollon, Perigiali-Grecia, oraş înfrăţit cu Lugojul („Sacrificiul lui Abraham”, de Vitsentzos Kornaros).

Onoarea de a deschide festivalul, conform cutumei, le-a revenit gazdelor, care s-au prezentat în faţa unui public avizat, bun cunoscător al fenomenului teatral şi în acelaşi timp un bun consumator, ca să nu spun devorator de teatru, cu o premieră, „Hangiţa” de Carlo Goldoni, în regia Mariei (Maiei) Voronca.

Distribuţia fost următoarea: Cavalerul de Ripafratta – Tudor Trăilă, Contele d’Albafiorita – Constantin Ilie, Marchizul di Forlipopoli – Constantin  Goloşie, Hangiţa Mirandolina – Ileana Carmen Căprariu, Betina – Lăcrămiora Bercean, Ortensia  – Loredana Lupescu, Anzolletta – Cristina Velici, Dejanira –  Maria Rogobete, Fabrizio – Eugen Curelici, Brighella – Denis Târziu, Antonio – Alvin Megerle. Lumini – Szasz Izidor, sonorizare – Cezar Costescu.

Mirandolina, o hangiţă foarte frumoasă şi isteaţă, îi cade cu tronc unui marchiz sărac şi vanitos, unui conte bogat şi generos şi unui cavaler misogin, care, cu toate că declara sus şi tare că nu se va lasa niciodată „îmbătat” de frumuseţea unei femei, Mirandolina îi vine de hac.

Deşi este curtată de Contele d’Albafiorita şi de Marchizul di Forlipopoli, dragostea ei se pare a se îndrepta spre Cavalerul di Ripafratta. Mă opresc aici cu povestirea, pentru a stârni curiozitatea celor care nu au văzut încă piesa, nu înainte de a vă informa că  „Hangiţa” este o comedie italiană, scrisă de veneţianul Carlo Goldoni în secolul al XVIII-lea, autor dramatic care a reformat comedia, înlăturând miraculosul, declamaţia, măştile tradiţionale şi punând accentul pe personaje, pe explorarea caracterelor acestora şi a psihologicului.

Teatrul său se remarcă prin forţa evocărilor, dinamism, vervă satirică, umor şi un optimism robust. Am să închei „pelerinajul” meu prin piesă, spunând câte ceva şi despre jocul principalilor actori.

Ileana Căpraiu, care este un munte de talent, a interpretat fără cusur pe Mirandolina, aproape identificându-se cu personajul, fiind foarte bucuroasă că, în sfârşit, a interpretat şi un personaj mai pe placul ei, nu numai babe ca până acum.

Deşi a avut un rol ceva mai mic, Betina, Lăcrămiora Bercean a făcut din el un rol mare, apelând la talentul şi resursele sale într-ale actoriei, nelâsând să se observe nicio clipă că a făcut o pauză, datorită faptului că între timp a devenit mamă, aducând pe lume un băieţel superb.

Loredana Lupescu, prin prestaţia sa excelentă, a reuşit să intre în pielea Ortensiei, cu o naturaleţe şi o uşuriţă pe care numai un actor adevărat o poate face.

Cristina Velici, alias Anzoletta,  a făcut un rol ce nu va putea fi uitat curând. A fost într-o dispoziţie de zile mari, o explozie de naturaleţe, autenticitate, frumuseţe, talent, de bucurie de a juca, cum rar mi-a fost dat să văd, întrecându-se pe sine, făcând un adevărat show.

Dejanira, adică Maria Rogobete, deşi venită ceva mai târziu în sânul trupei, nu a fost cu nimic mai prejos faţă de colegele sale, demonstrând un progres remarcabil în evoluţia sa şi că are mari disponibilităţi actoriceşti ce urmează a fi valorificate în timp.

La aceiaşi parametri au evoluat Tudor Trăilă (Cavalerul di Ripafratta), veteranul, după unii, tânărul pensionar, după alţii, Contele d’Albafiorita, Constantin Ilie, precum şi Constantin Goloşie în rolul Marchizului di Forlipopoli.

În cadrul festivalului, sâmbătă, 5 noiembrie, de la ora 17, în Sala de Consiliu, a avut loc lansarea cărții ”Espresso lung, fără zahăr”, a actorului brașovean Silviu Dudescu, în prezentarea scriitorilor lugojeni Cristian Ghinea și Ion Oprișor. De asemenea, pe toată durata festivalului, în foaierul Teatrului, pictorul elveţian Otto Forster (St. Gallen, Elveţia) a avut deschisă o expoziţie de pictură.

Maratonul teatral a luat sfârşit duminică, 6 noiembrie 2016, cu o festivitate de premiere a trupelor participante, cărora directorul Casei de Cultură, Tudor Trăilă, le-a înmânat diplome şi trofeul Festivalului.

Mircea ANGHEL

Urmărește-ne pe Telegram și Google News

Fii primul care își dă cu părerea!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.