Ce n-au reușit Buciu & Blidariu, reușește Marcel Ciolacu, printr-o simplă Ordonanță!

Casa de Cultură și Școala de Arte, pe cale de a fi desființate!

Augustin BERCEAN

Apărută doar sub formă de proiect, Ordonanța de Urgență propusă de Guvernul Ciolacu, referitoare la unele măsuri de austeritate, va avea un impact destul de grav asupra culturii lugojene. Instituțiile publice precum Casa de Cultură a Municipiului Lugoj și Școala de Arte „Remus Tașcău” nu vor mai exista sub forma actuală, cea în care au statut juridic propriu. Și odată cu pierderea statului juridic, practic, ele nu vor mai exista…

Cam același lucru l-a dorit și administrația Buciu & Blidariu. Și era chiar la un pas să o facă, dacă nu s-ar fi lovit de incompetența proprie. Mai țineți minte?

Consilierii locali au fost puși să voteze, la propunerea Primăriei și după o idee proprie (așa a declarat!) a primarului de atunci, Claudiu Buciu, DESFIINȚAREA respectivelor instituții de cultură lugojene, AMÂNAREA respectivelor hotarâri de desființare și, într-un final apoteotic, REVOCAREA respectivelor hotărâri de desființare.

Acestea, toate, într-un foarte scurt interval de timp și motivate cu „totul este foarte bine gândit și legal”. Ce mai, de râsu’ plânsu’…

Atunci, motivația celor de la Primărie era „eficientizare prin reorganizare”, dar, toată lumea știa că se dorea a se scăpa, într-un mod cât mai simplu, de niște angajați deveniți indezirabili noii „stăpâniri”. Dar, ce a fost a fost, nu mai are rost să dezgropăm morții…

Noua Ordonanță de Urgență a Guvernului Ciolacu, descrisă pompos: „privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum și modificarea și completarea unor acte normative” are și aceasta ca scop declarativ ideea de „eficientizare”, dar toată lumea știe că este un act disperat prin care să se reducă cheltuielile bugetare.

Cum va afecta această ordonanță cultura lugojeană? Păi, în primul rând, toate posturile vacante vor fi desființate, ca peste tot. Și nu sunt puține… Din câte a declarat primarul Blidariu, ele ar fi: 2 la Biblioteca Municipală, 5 la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă și 2 la Galeria de Artă (când și-a schimbat denumirea Galeria ProArte?!). La acestea se mai adaugă (primarul Blidariu a uitat să le menționeze…) și 2 la Casa de Cultură a Municipiului Lugoj și 2 la Școala de Arte „Remus Tașcău”. Deci, un total de 13 posturi vacante din cultura lugojeană vor dispărea! Și asta nu e totul…

Conform Ordonanței, art XX (1) „începând cu 1 ianuarie 2024, instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în (…) subordonarea autorităților locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative: a) au un număr de peste 50 de posturi (…) ocupate”. Ce înseamnă asta? Casa de Cultură a Municipiului și Școala de Arte „Remus Tașcău”, care au statut juridic propriu, dar nu îndeplinesc aceste condiții, vor trebui să fie – conform Ordonanței – „comasate/desființate/reorganizate/fuziona sau li se va transfera activitatea”.

Indiferent de forma pe care o va alege Primăria pentru a pune în aplicare Ordonanța, vor trebui respectate și următoarele criterii: „o reducere cu 15% a numărului de personal și o reducere cu 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii”. Deci…

Este cam greu de ghicit ce variantă va alege Primăria Lugoj, deoarece respectiva Ordonanță reglementează clar și modul de organizare a aparatului administativ local (se modifică numărul de angajați care trebuie să existe obligatoriu pentru Direcții și Servicii, în timp ce Birourile vor dispărea), dar este cert că aceste două instituții, așa cum existau ele de decenii bune, vor dispărea. Și cu ele, și o întreagă istorie și tradiție culturală a orașului…

Recent, am citit în mediul online reacțiile pe care le-a iscat ideea de reorganizare, prin transformare, a Casei de Cultură a Municipiului Lugoj. Nu am intervenit pe acest subiect, deși cred că sunt destul de calificat pentru a o face, pentru că, așa cum am mai spus-o de mai multe ori, ca fost angajat al acestei instituții nu vreau să fiu acuzat de subiectivism. Dar pot afirma că, dacă această Ordonanță va fi pusă în aplicare, acest subiect nu își mai are rostul, respectiva „transformare” nemaiputând fi pusă, conform legii, în practică…

Așa că, ce n-au reușit Buciu & Blidariu, reușește Marcel Ciolacu, printr-o simplă Ordonanță! Eu am prezentat situația culturii instituționalizate a Lugojului, dar Ordonan-ța are efecte mult mai mari asupra întregului aparat administrativ. Cum am spus, multe Direcții, Servicii și Birouri din cadrul Primăriei Lugoj vor dispărea și vor apărea altele noi, dar mai puține. Vor dispărea și mulți „șefi”, „directori” sau „manageri”. Ba, mai mult, se pare că și un post de consilier personal al Primarului va dispărea. Oare cin’ să fie? Ar fi cam trist pentru cel la care mă gândesc eu… Să ajungi din primar „ales” consilier personal al primarului, și din consilier personal al primarului un… nimeni.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.