A greșit Primăria Lugoj în problema cu Aquatim-ul?

Augustin BERCEAN

Preluarea de către Aquatim a serviciului de apă și canal din Lugoj a inflamat destul de serios relația dintre cetățeni și Primăria Municipiului. Chiar dacă, din punct de vedere administrativ, actuala conducere a luat decizia corectă, în ceea ce privește comunicarea cu lugojenii, lucrurile au lăsat de dorit. Să nu uităm că cei care conduc Primăria sunt aleși de cetățeni, iar relația cu aceștia ar trebui să fie prioritară.

După cum am arătat și într-un articol anterior, venirea Aquatim-ului reprezintă, fără îndoială, cea mai bună soluție pentru Lugoj, în acest moment. Orice altă variantă ar fi îngropat definitiv acest serviciu. Situația actuală nu mai permite experimente locale de genul înființării de societăți comerciale. S-a mai încercat. Ne amintim de celebra soluție „prin noi înșine”, cu un director adus tocmai din Qatar. Rezultatul? Colapsul total al serviciului.

Dar chiar și o decizie bună poate stârni revoltă, dacă nu e explicată îndeajuns și la timp. Iar Primăria Lugoj ar fi trebuit să comunice mai mult și mai bine. Se știa de această preluare de luni bune. Din câte îmi amintesc eu, ea trebuia să aibă loc de la 1 ianuarie 2025. Din cauza anumitor ordonanțe de guvern apărute în decembrie 2024, angajații Meridianului nu ar fi putut fi preluați de Aquatim și, astfel, ar fi rămas fără locuri de muncă. S-a insistat și s-a reușit până la urmă această preluare (și aici felicit Primăria pentru intervenție) cu o aprobare specială emisă de Guvern, dar care a venit cu câteva luni mai târziu.

Cu alte cuvinte, ar fi existat timp suficient pentru ca toți lugojenii să fie corect și complet informați cu privire la ce urmează. Mai ales că era evident că două aspecte urmau să provoace reacții puternice: prețul mai mare al apei și modificările în sistemul contractual, mai ales pentru locatarii de la bloc.

Ce se putea face? O campanie amplă de informare. Discuții cu asociațiile de proprietari. Întâlniri directe cu cetățenii din cartiere. Pliante explicative în cutiile poștale – așa cum se practică în campaniile electorale. Consultanță juridică oferită prin angajații primăriei, pentru sprijinirea înființării noilor forme asociative. Existau diverse forme de promovare și informare.

Și astfel, dacă s-ar fi explicat clar că prețul practicat de Meridian era, în realitate, sub nivelul sustenabilității economice, iar un tarif real, practicat de o societate locală, ar fi fost de trei ori mai mare, oamenii ar fi privit altfel venirea Aquatim-ului. Sau dacă li s-ar fi spus că o societate locală nu putea atrage fonduri europene, deci nu putea promite investiții majore, lucrurile ar fi fost mai bine înțelese.

Și Aquatim-ul ar fi putut face mai mult. O prezentare clară a planurilor de investiții, a modului în care banii suplimentari se vor regăsi în rețea, ar fi ajutat enorm. E greu de acceptat, indiferent de situație, ideea că plătești dublu pentru un serviciu care, la început, este neschimbat. Adică foarte prost. Sau dacă era explicat mai detaliat de ce este necesar ca fiecare bloc să-și înființeze o asociație de proprietari și ajutau, poate, și printr-o consultanță juridică, altfel ar fi stat lucrurile. Dacă ar fi existat o colaborare serioasă între Aquatim și Primărie, în privința unei campanii comune de informare, reacția lugojenilor sigur ar fi fost mai moderată.

Așa, foarte mulți cetățeni au reacționat negativ. Rețelele sociale au fost pline de nemulțumiri – unele justificate, altele doar emoționale. Și, sincer, nu-i condamn, chiar dacă unii m-au înjurat și pe mine, care doar am scris un articol despre situația respectivă. Le-am considerat reacții fireștii, emoționale. Lipsa de explicații și informații nu putea cauza decât asemenea reacții.

Repet: venirea Aquatim-ului este, în acest moment, singura soluție viabilă pentru Lugoj. Este o decizie bună a administrației locale. În timp, ar trebui să fie și vizibil acest lucru. Dar, deși a fost o soluție bună, a fost deficitar prezentată. Ceea ce chiar nu e un detaliu minor…

Cei care conduc orașul ar trebui să realizeze că administrația nu înseamnă doar semnături și contracte. Înseamnă, mai ales, oameni. Înseamnă cum explici, cum asculți și cum îți asumi deciziile – mai ales când ele nu sunt populare. Lugojul are nevoie de schimbare, e adevărat, dar, în același timp, are nevoie și de încredere.
Iar încrederea nu se impune. Se câștigă și se păstrează prin dialog.


Descoperă mai multe la Actualitatea Online

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.